Op detailniveau fijn geslepen: test vernieuwde Audi Q2

0
Audi heeft de Q2 een opfrisbeurt gegeven.De instapper uit het SUV gamma van de autofabrikant uit Ingolstadt zag er na ongeveer 4 jaar en 360.000 verkochte exemplaren nog niet verouderd uit, maar toch doet deze facelift hem goed. Hier lees jij waarom.

De voor- en achterkant zijn herzien, waardoor de compacte SUV er wat volwassener uitziet. LED koplampen zijn nu standaard en Matrix lichttechnologie is tegen meerprijs verkrijgbaar. Volgens Audi is die optie erg populair bij de klanten die al een exemplaar van de vernieuwde Q2 besteld hebben. Het pakket omvat ook LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers. De Q2 groeide vanwege de hertekende bumpers 17 millimeter in de lengte tot 4,21 meter. Alle andere afmetingen bleven hetzelfde. Dat betekent: 2,60 meter wielbasis, hetgeen geen weelderig hoeveelheid interieurruimte oplevert, maar er is voldoende plek voor 4, en indien nodig 5 personen.

De exterieuruitrusting is nu vrij te combineren met de interieurlijnen, waaronder S line. Er werd bij de presentatie van de bijgepunte Q2 veel nadruk gelegd op de nieuwe carrosseriekleuren (zoals appelgroen, Manhattan grijs, Navarra blauw, pijl grijs of turboblauw) en nieuwe interieurmaterialen zoals aluminium inzetstukken en bijzondere binnenverlichting.  De optionele extra’s zijn nu gebundeld in pakketten, bijvoorbeeld op het gebied van comfort en infotainment. Dit zou het uitgebreide aanbod duidelijker moeten maken tijdens de configuratie. “Alle pakketten zijn zo samengesteld dat ze voldoen aan de wensen van de klanten”, aldus een woordvoerder. Audi zal deze strategie in de toekomst voor alle modelseries uitrollen en aanpassen aan de voorkeuren op de belangrijkste afzetmarkten. De eerste indruk is evenwel dat de uitrustingslijst er niet begrijpelijker op is geworden. Met andere woorden: de configuratie van een volledig aan jouw persoonlijke voorkeuren aangepast droomvoertuig is nog steeds best tijdrovend.

Qua bediening en displays varieert het aanbod van het analoge instrumentenpaneel (met een klein display) in het midden inclusief digitale radio tot de ‘virtuele cockpit’ met een 12,3 inch scherm en het MMI Plus navigatiesysteem met standaard een 7 inch touchscreen (8,3 inch is optioneel) en de populaire draai-drukknop die in de andere Audi modellen helaas grotendeels verdwenen is. Audi Pre Sense Front is standaard en bewaakt met een radar het gebied voor de auto. Lane Departure Warning is ook standaard. Optioneel (uiteraard in pakketvorm) voor zaken als een achteruitrijcamera, Parkeerhulp Plus, een parkeerassistent, rij strook wisselwaarschuwing, een dwars verkeer assistent achter of adaptieve cruisecontrole (die het accelereren, vertragen en sturen binnen de rijstrook grotendeels kan overnemen. Maar dat is dan wel tegen ruim 3.400 euro meerprijs.

Omdat de facelift niet al te ingrijpend is, heeft de Audi Q2 zijn hoekige vormen behouden. Veel van zijn concurrenten kenmerken zich door afgeronde koetswerken. De vernieuwde Q2 heeft in het kader van zijn facelift meer gedurfde designaccenten gekregen. Aan de voorkant van de Audi worden we begroet door het grote en robuust ogende radiatorrooster, dat nu iets vlakker is. De optionele Matrix koplampen zijn verantwoordelijk voor het groot licht: 7 individuele leds, die zich in een gedeelde module bevinden, zenden een intelligent gestuurd lichtbundel uit. De weg is dan altijd zo helder mogelijk verlicht zonder dat andere weggebruikers verblind worden. In S line tenue beschikt de Q2 over een sleuf onder de motorkap als hommage aan de originele Audi Quattro. De spoilers werden voor en achter aangepast. De velg maten variëren van 16 tot 19 inch. De achterlichten zijn ook hoekig en harmoniëren goed met de horizontaal geplaatste designelementen van de achterkant. Naast het basis onderstel is er een Sport variant beschikbaar, evenals adaptieve demper regeling.
Audi gebruikt in de Q2 hoogwaardige materialen die, zoals gewoonlijk, uitstekend zijn afgewerkt. De bestuurderswerkplek is zeer netjes verzorgd en beschikt over een duidelijk ergonomie. De horizontale ontwerpelementen die je aan de buitenkant van de Q2 tegenkomt, tref je ook binnenin aan. Bijzonder bij de Audi is het kleurrijke design waarin de SUV uitgevoerd kan worden, bijvoorbeeld rode contrasten op het dashboard. Optioneel is ook sfeerverlichting leverbaar, die dan van onderaf tegen een semi transparante rand schijnt. Voor diegenen die het niet zo begrepen hebben op de draai-drukknop in de middenconsole (toegegeven, dit kan vooral bij het invoeren van straatnamen tot frustratie leiden), kan tegen meerprijs een touchpad worden besteld. Vervolgens kunnen letters als met een pen door jouw vinger worden geschreven.

De informatie die het 12,3 inch digitale instrumentarium genaamd Virtual Cockpit weergeeft, is heel duidelijk af te lezen en de inrichting van het scherm is gemakkelijk te wijzigen met de knoppen op het stuur. Het optionele head-up display kan je echter missen als kiespijn, want de informatie wordt niet rechtstreeks in de voorruit geprojecteerd, maar op een apart plastic kaartje dat niet ver boven het dashboard zit. Het voordeel van de kijkhoek is daardoor beperkt. Er zijn zowel basisstoelen bekleed met stof als sport meubiliar, die ofwel ook verkrijgbaar zijn met stof (aanbevolen) of in een mix van kunstleer en dierenhuid, of microvezel en dierenhuid. Het zitcomfort op de sportstoelen is uitstekend en geschikt voor lange reizen.

De Audi Q2 voldoet aan de verwachtingen van een hoogwaardige kleine SUV, namelijk dat je genoeg ruimte hebt voor je wekelijkse boodschappen, vakantie of andere doeleinden. In vergelijking met concurrerende modellen zit je echter dieper in de cabine, dus er is zeker een gevoelsmatige nabijheid tot de Audi A3. Wil je een duidelijker SUV-gevoel, dan moet je voor de Q3 gaan. De Audi Q2 heeft een typisch cross-over karakter.

Voorin is er voldoende ruimte, ook voor langere mensen. Aan de achterzijde kom je net uit met 1,86 meter lichaamslengte. Het koffervolume varieert van 405 tot 1050 liter. Al met al kan de Audi Q2 goed worden gebruikt in het dagelijks leven.

Alle Q2 versies worden standaard geleverd met progressieve besturing, waarbij de overbrengingsverhouding afhankelijk van het stuurgedrag varieert. Die neemt dus toe bij sterk draaien. Dit is zowel voor stadsverkeer als tijdens rijden op kronkelige landwegen buitengewoon aangenaam. Het stuurgevoel is direct en natuurlijk. Met 17 wielen heb je zelfs met de standaard dempers een goed rijcomfort. Het optionele adaptieve chassis zou echter voor meer comfort kunnen zorgen, maar een must is dat onderstel type niet. Het zicht schuin naar achteren is wat beperkt door de grote C stijlen en de relatief kleine raampartij.

Ik testte de Q2 met basis benzinemotor, de 1.0 TFSI unit met 3 cilinders en 110 pk. Dat is voldoende voor stads- en plattelandsreizen, en dankzij de turbo is invoegen op de snelweg kinderspel. Het enige dat je niet kunt verwachten, is een snelle acceleratie. Als je normaal en rustig rijdt, is een verbruik van circa 6 liter benzine per 100 km realistisch. Overigens blijft de Audi Q2 ook bij hoge snelheden aangenaam stil en scoort hij samen met de de stoffen sportstoelen goed qua snelwegcomfort. Audi’s autonome noodrem is standaard. Die brengt de Q2 in gevaarlijke situaties automatisch tot een noodstop. De assistentiesystemen zijn herzien, waarbij de rijstrook bewaking die nu als optie verkrijgbaar is, betrouwbaarder werkt. De techniek detecteert capacitief of de bestuurder zijn handen aan het stuur heeft.

 

7.0 Awesome

De Audi Q2 heeft bij deze facelift kleine wijzigingen ondergaan. Daardoor oogt het exterieurdesign onverminderd fris. In het interieur toont de Q2 een top afwerking en een klassiek, maar eenvoudig bedieningsconcept. Hij scoort punten met zijn rijcomfort en wendbaarheid. Het is nog steeds niet goedkoop om in te stappen in de SUV wereld van Audi, maar andere compacte Duitse premium cross-overs (BMW X2, Mercedes GLA) zijn duurder.

De verkoop begint in november met 150 pk sterke 1.5 TFSI motor. Later volgt de hier geteste basis benzinemotor met 110 pk, die zich bij deze eerste ontmoeting als voldoende krachtig kwalificeerde. Op het menu staan ook een 190 pk sterke 2.0 TFSI benzinemotor. De 2,0 liter TDI dieselversies hebben 116 en 150 pk, waarbij de krachtigste varianten ook leverbaar zijn met vierwielaandrijving.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (21) 4.8

Reageren is niet mogelijk.