Vrije laadpalen moeten verplicht zichtbaar worden

0

Het moet voor rijders in een elektrische auto duidelijk worden waar vrije laadpalen beschikbaar zijn, hoe snel die opladen en hoe duur de stroom daar is. Hiertoe wil staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) de wet aanpassen. Doel daarvan is om alle aanbieders van laadpalen in Nederland te verplichten bovenstaande informatie ‘real time’ te delen.

Deze data mogen aanbieders niet voor zichzelf houden, maar moeten zij ook beschikbaar stellen voor ontwikkelaars van bijvoorbeeld navigatie apps of prijs vergelijking website. Rijders in een elektrische auto hebben op die manier ook onderweg actuele informatie. De staatssecretaris wil hen hiermee “zekerheid en vertrouwen” geven. ‘Laadstress’ zou voor veel mensen een drempel zijn om elektrisch te gaan rijden, aldus een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur.

De regel moet vanaf 1 juli 2021 ingaan. Hoewel het plan nog in de Tweede Kamer moet worden behandeld. Maar dat zal waarschijnlijk geen belemmering zijn. Het was immers de Kamer zelf die om dit initiatief vroeg. Als de wetgeving van kracht wordt, dan zal ook bijvoorbeeld Google Maps, dat nu al op grote schaal laadpalen in kaart brengt, ook informatie over de kosten en de beschikbaarheid kunnen vermelden. Dat is voor rijders in een elektrische auto wel zo makkelijk. Met name de zekerheid dat er een vrije laadpaal beschikbaar is, geeft vertrouwen.

Nergens ter wereld staan zoveel laadpalen per vierkante kilometer als in Nederland, zegt het ministerie. Volgens een schatting zijn er in volgend jaar 213 nieuwe exemplaren per werkdag nodig om het groeiende aantal elektrische auto’s bij te kunnen benen. Voor 2025 gaat het om 550 extra laadpalen per dag. Het kabinet vindt dat onderweg opladen “op termijn net zo makkelijk moet zijn als het laden van je telefoon”.

Nederland is volgens het kabinet één van de initiatiefnemers van een project van de Europese Unie waarin 15 lidstaten samenwerken om in deze landen de informatie over laadpunten te harmoniseren en in 2021 eenvoudig beschikbaar te maken voor gebruikers. Volgens Koos Burgman, voorzitter van de Vereniging Elektrische rijders, is de maatregel een goede stap: “Nu er zoveel nieuwe elektrische rijders bijkomen is dit echt een stap die wat ons betreft niet snel genoeg kan worden gezet”.

 

Reageren is niet mogelijk.