Waarom niet: een comeback voor de Fiat 126

0

MA-DE Studio, een nabij Milaan gelegen bedrijfje dat gespecialiseerd is in productdesign, heeft deze moderne interpretatie van de Fiat 126 ontworpen. Dat initiatief leidde direct tot een discussie over een comeback van de kleine Italiaan.

De elektrische 500e vormt de technische basis voor deze retro moderne interpretatie van de Fiat 126. Het resultaat lijkt verbluffend veel op de Honda E, maar ook de Mini Electric en de Mazda MX-30 kunnen als concurrent worden aangemerkt. Fiat heeft sinds 2007 uitstekend zaken gedaan met de moderne interpretatie van de 500 dus je zou kunnen zeggen dat dit verkoopsucces naar meer smaakt. Toch vindt Autointernationaal.nl het geen goed idee als de Italianen een tweede retro model (in min of meer hetzelfde segment) zouden lanceren.

De Fiat 126 debuteerde in 1972 op het Autosalon van Turijn. De stadsmus kwam de toen pensioengerechtigde 500 vervangen, maar de autoconsument in West Europa was niet echt onder de indruk. Logisch, want de 126 borduurde fantasieloos voort op het thema van zijn voorganger zonder ook maar enigszins vernieuwend te zijn. Hij werd ontworpen in een donkere Fiat periode, toen de autofabrikant (gebukt onder stakingen, in zijn strot geduwd Russisch staal van beroerde (want extreem roestgevoelige) kwaliteit en de terreur van extreem linkse organisaties) niks beter kon verzinnen dan modellen als de 131, 132 en 133. Nog maar een paar jaar daarvoor was Fiat leidend in Europa met ontworpen als de 127 en 128 die de concurrentie direct terug naar de tekentafel stuurde. Maar daarna raakte de autofabrikant geleidelijk aan steeds meer in verval. Dat kwam ook omdat vanaf 1971 de prijzen winnende 124 voor minder geld te koop was als Lada met dikker plaatstaal en een motor die voorzien was van een bovenliggende nokkenas. Wie wil er dan nog een Fiat?

Ook de 126 kwam beschikbaar voor ‘communistische vrienden in Oost Europa waar Italië traditioneel warme banden mee had. In dit geval werden de bouwtekeningen naar Polen gestuurd. Bij gebrek aan beter wist de 126 zich aldaar wel te ontwikkelen tot een groot verkoopsucces. Uiteindelijk zouden er bijna 5 miljoen exemplaren van dit Fiat ontwerp aan de man of vrouw gebracht worden; een aantal waar de 500 nooit aan heeft weten te tippen. Verdient de 126 daarom een standbeeld?

Nee en niet zozeer omdat het nogal dubbel is om exemplaren van de 126 die niet onder eigen beheer werden gebouwd mee te tellen in bovengenoemd productieaantal. De voornaamste reden waarom Fiat zou moeten bedanken voor deze hedendaagse, al dan niet elektrisch aangedreven, interpretatie van het uit 1972 stammende origineel is dat deze 126 Vision Concept te veel onder de duiven van de 500e zou schieten. Het ontwerp van MA-DE Studio mag dan hoekig zijn waar de 500e rond is, maar carrosserieconcept (3-deurs) en formaat zijn onvoldoende onderscheidend. Deze moderne interpretatie van de 126 leidt alleen maar tot interne concurrentie en kannibalisatie van de 500e verkopen.

Reageren is niet mogelijk.