Taxichauffeurs eisen schadevergoeding van Tesla

0

Een van de grootste klanten van Tesla in Nederland pikt het niet meer: de bij deze fabrikanten gekochte auto’s hebben gebreken, de kilometerstanden kloppen niet en de service is slecht. Daarom stapt de Bios Groep, dat zo’n 70 auto’s van Tesla inzet als taxi op Schiphol naar de rechter. Het bedrijf wil een schadevergoeding.

Momenteel staan veel taxi’s stil vanwege de corona crisis. Met name op Schiphol is er door het ontbreken van luchtreizigers amper klandizie. Maar bij de Bios Groep is er nóg een reden waarom de taxi’s stilstaan. Met circa 20 exemplaren is wel iets mis. Het bedrijf heeft nog nooit zoveel problemen gezien als bij de auto’s van Tesla. De defecten variëren van een kapotte stuurbekrachtiging stuk tot aandrijfassen die de geest hebben gegeven. Een ander terugkerend probleem, zelfs bij gloednieuwe exemplaren, zijn kapotte draagarmen. Normaal gesproken komt dat pas na 500.000 kilometer een keer voor. Een ander taxibedrijf, Jappie, heeft dezelfde ervaring met Tesla. De directeur laat weten dat zij bij een Mercedes nooit een draagarm of aandrijfassen heeft hoeven te vervangen. Zelfs niet toen het bedrijf rolstoelvervoer deed en de busjes zwaar werden belast.

Ook de kilometerstanden kloppen vaak niet. Dat komt doordat het regelmatig voorkomt dat het cijfer dat in het instrumentarium vermeld wordt niet hetzelfde is als het getal in de boordcomputer. Bij één Tesla ging het zelfs om een verschil van meer dan 4.700 km. Dat kan een taxibedrijf in de problemen brengen met de Belastingdienst en de toezichthouder: als kilometerstanden niet kloppen, kan dat immers duiden op fraude. In het Servicecentrum van Tesla wordt dit probleem opgelost door de kilometerstand handmatig aan te passen, maar dat is strafbaar. Taxibedrijven hebben Tesla daarom om een schriftelijke verklaring gevraagd waarin staat waarom de autofabrikant de kilometerstand heeft aangepast, maar dat verzoek wordt geweigerd.

Dat is de belangrijkste reden waarom er nu een gang naar de rechter wordt gemaakt: Tesla is niet bereid tot overleg. Daarom is het niet mogelijk om de problemen via een minnelijke schikking op te lossen. Maar er is meer waarover Bios ontevreden is. Zo is de actieradius te laag. Bij de aanschaf van de auto’s van Tesla werd beloofd dat zij op een volle batterij minimaal 400 km kunnen afleggen. Maar de taxi’s van Bios halen dat bij lange na niet. Tesla verweert zich door te stellen dat het taxibedrijf de auto’s te intensief gebruikt. Bios vindt dat echter geen excuus omdat tijdens de aanschafprocedure was verteld dat de auto’s door een taxibedrijf gebruikt zouden gaan worden die er veel kilometers mee zou gaan maken. Tesla wist dus waar zij een belofte voor deed.

Bios besloot een paar jaar geleden de exemplaren van de Model S te vervangen door het nieuwere, duurdere type Model X. Daarvan blijkt de actieradius in orde te zijn. Maar de Model X blijkt zoveel gebreken te hebben, dat deze taxi’s vaker in de garage dan op de weg te vinden zijn. Ook dit keer gaat het vaak om grote reparaties zoals kapotte draagarmen of problemen met de aandrijfassen. Maar wat het taxibedrijf pas echt radeloos maakt, is de slechte service. In 2018 verslechterde de telefonische bereikbaarheid en een jaar later kon er alleen nog maar via een online formulier contact gelegd worden met Tesla. Of er iemand zou reageren, was elke keer maar afwachten. Taxi Jappie kan er over meepraten. Dit bedrijf moest 6 tot 8 weken wachten voordat een auto gerepareerd werd. In 2019 voert Tesla ook nog eens de regel in dat Bios slechts 2 auto’s tegelijk ter reparatie mag aanbieden. Zijn er meer probleemtaxi’s, dan staan de overige exemplaren wekenlang stil. Bios, die de chauffeurs vast in dienst heeft, lijdt daardoor een aanzienlijk verlies. Na een brand in een Servicecentrum van Tesla bleek een auto van Bios zoek te zijn. Dat duurde 5 maanden. Pas toen de politie zich er mee bemoeide, doorbrak Tesla haar stilzwijgen. Alleen al vanwege deze kwestie eist Bios 60.000 euro aan schadevergoeding.

Als een ‘servicepunt’ van een andere autofabrikant zo’n gebrekkige dienstverlening heeft, gaat de klant doorgaans naar een andere dealer. Maar dat is bij Tesla niet mogelijk. Alle service verloopt namelijk via deze autofabrikant zelf. Op die manier wil Tesla haar klanten afhankelijk maken. De oplossing is natuurlijk om helemaal geen zaken meer te doen met deze autofabrikant. Tot die convlusie is Bios ook gekomen. Dat taxibedrijf is, ondanks alle ellende, wel overtuigd geraakt van elektrisch rijden en heeft daarom inmiddels 5 exemplaren van de Audi e-Tron aangeschaft. Daar wordt de telefoon wel opgenomen.

 

200 deelnemers aan Stichting Tesla Claim

Zo’n 200 personen hebben zich inmiddels gemeld bij Stichting Tesla Claim. Die overweegt een collectieve rechtszaak te starten omdat hun auto regelmatig een mankement vertoont. Volgens voorzitter Wouter van Waning gaat het om terugkerende, kostbare reparaties. Met name klanten bij wie de garantie is verlopen, gaan de bietenbrug op. De deelnemers aan Stichting Tesla Claim klagen onder meer over de Autopilot die niet functioneert, handgrepen die stuk gaan en piepende geluiden tijdens het rijden. Ook zijn er meldingen dat de kilometerstand is aangepast als de auto na een reparatie wordt opgehaald. Individueel zijn klanten bang om te procederen. Tesla heeft namelijk de macht om geen service meer te verlenen of om op afstand de auto te blokkeren.

Reageren is niet mogelijk.