Harmonie onder de motorkap, maar niet in de kofferbak: test Audi A3 40 TFSI-e

0

Audi voegt 2 kleinere plug-in hybrides toe aan zijn portfolio van (deels) elektrische voertuigen. De goedkoopste PHEV is de A3 Sportback 40 TFSI-e. Daarmee heb ik nu al kunnen rijden.

Voor velen is een Audi met plug-in hybride techniek onbereikbaar duur. De prijzen voor een Q5 TFSI-e beginnen immers bij iets meer dan 65 mille. Om nog maar te zwijgen van de kosten van de A6, A7 en de grote SUV modellen Q7 plus Q8. In het belang van een lagere vlootemissie en extra klanten daalt Audi nu 2 verdiepingen naar beneden en installeert de plug-in aandrijflijn die wij reeds kennen van de Golf GTE in de A3 Sportback (en Q3).

Het gaat om een 1.4 TSI met 150 pk en 250 Nm die dient als basisunit. De elektromotor is in de automatische transmissie met 6 versnellingen geïntegreerd. Die heeft een maximaal vermogen van 109 pk en levert instant 330 Nm aan koppel. Audi noemt 204 pk en 350 Nm als systeemvermogen. De accu’s met een vermogen van 13 kW zijn opgeborgen in de bodemplaat voor de achteras. De prijs van de 40 TFSI-e is nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht een tarief van 42.280 euro. Daarmee is hij ruim 1.500 euro goedkoper dan de 150 pk sterke 35 TDI dieselvariant met 7-traps S-tronic automaat (43.900 euro). Audi gaat ook een sportieve 45 TFSI-e S-Line met een vermogen van 245 pk verkopen. Die gaat naar verwachting minimaal 47.500 euro kosten. Zijn hogere systeemprestaties zijn echter uitsluitend het resultaat van anders afgestemde besturingssoftware. De A3 Sportback 45 TFSI-e was echter nog niet beschikbaar voor een test.

Dat stoort mij niet, want de 40 TFSI-e is snel genoeg.Zo sprint de voorwielaangedreven auto in slechts 7,6 seconden naar 100 km/u en haalt hij tot 140 km/u zonder verbrandingsmotor.De royale actieradius met puur elektrische aandrijving van 78 kilometer (berekend volgens de NEDC norm) gedecimeerd echter net zo snel.Volgens de meer realistische WLTP meetmethode is dat 67 kilometer. De A3 Sportback 40 TFSI-e wordt opgeladen met een laadvermogen van slechts 2,9 kW.Een vergelijkbare plug-in Mercedes A klasse (de 250e uitvoering) kan veel meer met maximaal 24 kW gelijkstroom.De vraag blijft of klanten er gebruik van maken.De typische PHEV bestuurder moet thuis in de garage kunnen opladen en het elektrische bereik kunnen gebruiken voor het dagelijkse woon-werkverkeer.

Het is sowieso beter om in de Auto Hybrid modus te rijden. Hier zorgt de Audi zelf voor de meest efficiënte aansturing van de techniek. De A3 Sportback 40 TFSI-e kiest in de stad meestal voor de elektromotor, haalt af en toe de verbrandingsmotor over tot actie op landwegen en let ook op plaatsnaamborden, kruispunten en voorliggende voertuigen. Als het nodig is om te remmen, herstelt de A3 automatisch de stroomhoeveelheid met maximaal 0,3 g. Als ook de adaptieve cruisecontrol is ingeschakeld, activeert de Audi de rem recuperatie functie vrijwel naadloos. Zelfs degenen die zelf hard remmen, kunnen genieten van het exacte en schokvrije rem gedrag.

Iedereen die, ondanks alle vreugde van de harmonieuze lay-out bij het verlaten van de stad, het gaspedaal één keer intrapt en gedurende 10 seconden het maximale piekvermogen krijgt, zal er achter komen dat de Audi dan op zijn onderstel limiet zit. De maximale 350 Nm trekt te veel aan de latent slippende voorwielen en de hele voorkant is bij hogere snelheden onder volle belasting te onrustig. Vierwielaandrijving zou helpen, maar past er niet in: de accu zit achterin en claimt alle beschikbare ruimte op de niet aangedreven achteras. Over gewicht gesproken: de stekker hybride A3 Sportback weegt 1.635 kilogram. De 35 TDI versie is 150 kilo lichter.

De A3 Sportback 40 TFSI-e kan dus het best op een rustige manier worden gereden. Bij elke bocht en elke kilometer op slecht wegdek wordt duidelijk dat de Audi precies te sturen is en oneffenheden heel behoorlijk absorbeert. Maar deze bevindingen gelden voor de uitvoering zonder sportonderstel of adaptieve dempers, want beide stekker hybride varianten van de A3 Sportback zijn alleen leverbaar met het standaard onderstel. Van compromissen is ook sprake in de laadruimte, aangezien de benzinetank van 40 liter onder de kofferbak moest worden geplaatst.Het laadvolume van 380 liter, wat acceptabel is in de reguliere uitvoeringen met alleen een verbrandingsmotor, krimpt tot een magere 280 liter. Dat is (hooguit) B segment niveau.Omdat de lompe laadkabels niet onder de kofferbak vloer passen is deze A3 Sportback daarmee allesbehalve geschikt voor verre reizen.

Audi fans die hun zinnen hebben gezet op een compact stekker hybride model van het merk, kunnen daarom beter de al even nieuwe Q3 45 TFSI-e onder de loep nemen. Deze SUV biedt het oorspronkelijke kofferbak volume van de A3 van 380 liter en is nauwelijks langzamer dan de A3.Met een basisprijs van ruim 50.000 euro is hij echter een stuk duurder.

 

70%
70%
Awesome

Conclusie

Voorziet deze Audi in een grote behoefte? Ik ben er niet van overtuigd dat dit het geval is. Natuurlijk heeft deze momenteel zo geliefde en volwassen Audi A3 Sportback voor klassieke pendelaars zijn charmes. Maar de eerder genoemde 35 TDI uitvoering met de zuinige dieselmotor is zeker de meer uitgebalanceerde auto met een grotere kofferbak. Je kan het natuurlijk ook gewoon bij een 35 TFSI met S-tronic automaat houden. Dan ben je voor 37.580 euro klaar.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (20)
    2.8

Reageren is niet mogelijk.