Volkswagen toont prototype autonome laadrobot voor elektrische auto’s

0

Volkswagen heeft een prototype van een autonome laadrobot gepresenteerd. Die kan zelfstandig elektrische auto’s opladen. De laadrobot is volgens Volkswagen bedoeld voor bijvoorbeeld parkeergarages.

De autonome laadrobot van Volkswagen werkt met mobiele accupakketten, oftewel zogeheten trailers. Wanneer iemand zijn elektrische auto parkeert, kan de bestuurder via een app aan de laadrobot doorgeven dat het voertuig moet worden opgeladen. De laadrobot haalt dan een mobiel accupakket op, brengt deze naar de auto, opent de laadklep van de elektrische auto en koppelt de mobiele accu aan de auto. Zodra de auto is opgeladen of de mobiele accu leeg is, haalt de robot de mobiele accu weer op. Volgens de autofabrikant kan de laadrobot overweg met meerdere mobiele accu’s, waardoor er meerdere elektrische auto’s tegelijk opgeladen kunnen worden. Volkswagen stelt dat de autonome laadrobot een snelle en eenvoudige oplossing is om alle parkeerplaatsen in parkeergarages te voorzien van laadvoorzieningen. Nu moeten individuele parkeerplaatsen in parkeergarages nog worden voorzien van laadpalen.

Wanneer Volkswagen verwacht het systeem productierijp te hebben, is nog niet duidelijk. De autofabrikant benadrukt dat de laadrobot nog in ontwikkeling is. Een van de voorwaarden voor het concept is volgens Volkswagen dat de autonome robot met de elektrische auto kan communiceren. Volkswagen wil dan ook dat de auto zelf tegen de laadrobot kan ‘zeggen’ wanneer er opgeladen moet worden. Ook is deze communicatie nodig om bijvoorbeeld de laadklep van de auto te kunnen openen.

Volkswagen kondigde de laadrobots vorig jaar al aan. Toen sprak de autofabrikant over accupakketten van 25 kWh die tot 50kW kunnen snel laden. Bij het ontwerp van vorig jaar was er sprake van een soort mobiele laadstations waarvan de batterijen extern aan een stopcontact opgeladen dienen te worden om vervolgens de afgetapte stroom te doneren aan een elders geparkeerde auto (ook al is daar geen stopcontact in de buurt). Nu gaat het Duitse merk nog een stapje verder.

Met camera’s, laserscanners en ultrasoon sensoren kunnen de laadrobots autonoom rijden en reageren op obstakels in het wegdek. Het ligt voor de hand dat de autonome laadrobot met alle elektrische auto’s van de Volkswagen Groep overweg zal kunnen, maar het is onduidelijk of de uitvinding ook laaddiensten kan leveren aan modellen van de concurrentie. Dat zou wel zo prettig zijn, want anders moet de parkeergarage exploitant alsnog laadpalen aanleggen.

Gelukkig heeft Volkswagen het over “economische mogelijkheden voor potentiële partners”. Dat biedt mogelijkheden. Ford lijkt sowieso voor haar in Duitsland te produceren, toekomstige elektrische middenklasser gebruik te kunnen gaan maken van de laadrobot. In het kader van de samenwerking tussen beide autofabrikanten zal Volkswagen haar MEB architectuur beschikbaar stellen voor deze auto. Thomas Schmall, de baas van de VW Group Components divisie die de technologie ontwikkelt, ziet het als een centrale taak van de branche om een efficiënte laadstructuur op te zetten. Een ontoereikende laadstructuur wordt momenteel aanzien als één van de grote hindernissen bij de popularisering van de elektrische auto.

Nu levert het opladen van een elektrische auto nog vaak stress op, maar in de toekomst zal het met minder poespas gepaard gaan. De robot kan de mobiele energieopslagunit helemaal zelfstandig aan de auto koppelen. Zodra het opladen is voltooid, haalt de robot de unit weer op en brengt die die zelf terug naar het centrale laadstation. Een laadbeurt aanvragen kan men doen via een app of Car-to-X-communicatie. Hopelijk heeft de (ondergrondse parkeergarage) wel Wifi, want draadloze ontvangst doet het doorgaans niet zo goed in betonnen bunkers.

 

Reageren is niet mogelijk.