Alfa Romeo maakt Giulia en Stelvio schoner én goedkoper

0

Dankzij tal van technische verbeteringen ziet de 280 pk sterke 2.0 turbo motor van Alfa Romeo zijn CO2 uitstoot drastisch dalen.

Bij de Giulia met achterwielaandrijving ziet het 4 cilinder blok zijn CO2 uitstoot plotseling dalen van 195 gram/km naar 167 gram/km. De lagere emissiewaarde is te danken aan aerodynamische verbeteringen, banden met lage rolweerstand en verminderde motorwrijving. Alfa Romeo heeft dus veel veranderingen aangebracht. Maar het zijn, zeer waarschijnlijk, vooral de updates op het gebied van motormanagement, versnellingsbakverhoudingen en de verandering van het differentieel die een dergelijke daling mogelijk hebben gemaakt.

Een reductie van de CO2 uitstoot is namelijk bijna ondenkbaar zonder met name de versnellingsbakverhoudingen aan te passen. Toch stelt Alfa Romeo dat de sprinttijd naar 100 km/u, op papier althans, niet veranderd is: dat blijft 5,7 seconden. Maar het zou interessant zijn om de tijd voor de tussen acceleratie van 80 km/u naar 120 km/u te kennen en de prestatieverschillen tussen de oude versie en deze 2021 modeljaar uitvoering. Er zouden wel eens afwijkingen kunnen zijn met betrekking tot het sprintpotentieel.

Maar in Nederland is het niet alleen het milieu dat van deze wijziging profiteert, maar ook de autoconsument, want die zal straks minder hoeven te betalen voor een modeljaar 2021 uitvoering van bijvoorbeeld de Giulia Veloce 2.0T 280 pk of de Stelvio met dezelfde motor. Minder CO2 betekent immers een lager BPM bedrag. Hoe het prijstechnisch precies gaat uitpakken, horen wij binnenkort van de importeur zelf. 

 

Reageren is niet mogelijk.