Fiat vindt 5-deurs 500e belangrijker dan elektrische Panda

0

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) treedt dit jaar in het huwelijk met PSA. Samen zal de formatie voortaan door het leven gaan als Stellantis. Wanneer de eerste liefdesbaby’s geboren gaan worden, is nog niet duidelijk. Autofabrikanten hebben daar meer tijd voor nodig dan menselijke wezens. Het gaat al snel om 3 jaar broedtijd.

Dit betekent dat FCA de komende tijd nog producten zal lanceren die in eigen beheer zijn ontwikkeld. Die zullen deels worden gebaseerd op het modulaire elektrische platform dat Fiat voor B segment modellen inmiddels productie klaar heeft. In de Mirafiori fabriek in Turijn ziet de 500e reeds het levenslicht. Van deze elektrische generatie verschijnt op korte termijn een 5-deurs versie, zo laat FCA baas Luca Napolitano weten. Die carrosserievariant wordt door hem omschreven als “een Mini Clubman rivaal”. Concreet betekent dit een langere wielbasis, een grotere overhang achter en een onconventionele deurconstructie.

Pas daarna volgt de nieuwe, volledig elektrische Panda. Dat model zal worden afgeleid van de Centoventi conceptstudie (foto). Het is eveneens een 5-deurs model. Anders dan de eerdere edities van de Panda zal het nieuwe model niet langer in het A segment opereren, maar in de (prijs)klasse daarboven. Ook de afmetingen nemen (dus) toe. Bang voor interne concurrentie met de 500e (foto) is Napolitano niet omdat de nieuwe Panda een stuk simpeler van opzet wordt. Dat moet de prijs laag houden. De klant krijg echter volop optiemogelijkheden om de elektrische Panda aan de kleden. Ook dit Fiat model zal in de Mirafiori fabriek gebouwd gaan worden.

Een ander model dat zonder de ‘liefde’ van PSA tot stand is gekomen, is de Alfa Romeo Tonale. Die bevindt zich nu nog in de ontwikkelingsfase, maar FCA heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal bevestigd dat in september het doek van deze C segment cross-over zal worden getrokken. De Tonale moet het gat van de Giulietta, die inmiddels uit productie is, opvullen. De orderboeken gaan in november open en in februari 2022 staat hij hoogstwaarschijnlijk in de showroom.

Klanten die er vroeg bij zijn, kunnen opteren voor een gelimiteerde Launch Edition. De Tonale krijgt hetzelfde onderstel type en aandrijftechniek als de Jeep modellen Renegade en Compass. Dit betekent dat hij niet gaat concurreren met auto’s als de Volvo XC40, Audi Q3, Mercedes-Benz GLA en BMW X2, maar eerder met de toekomstige Volvo XC20, de Audi Q2, de nieuwe SUV van Smart (die op hetzelfde platform als de Volvo gebaseerd gaat worden) en de Mini Countryman. De topversie wordt een 240 pk sterke plug-in hybride. Andere opties zijn onder meer een 1,0 3 cilinder met 120 pk en een 1,3 liter 4 cilinder die goed is voor 150 pk.

De Tonale krijgt in eind 2022 gezelschap van de Brennero (Autointernationaal had in december de primeur bij de onthulling van deze modelnaam). Die zal wel op een onderstel van huwelijkspartner PSA worden gebaseerd. De Brennero is een compacte cross-over voor het B segment en zal samen met soortgelijke modellen van Fiat en Jeep in Polen gebouwd gaan worden.

Reageren is niet mogelijk.