Nieuwe Skoda Fabia betrapt

0

Skoda legt momenteel de laatste hand aan de geheel nieuwe Fabia. Tijdens testwerkzaamheden kon de B segment hatchback worden gespot op de snelweg D10 in Tsjechië.

Op de beelden is te zien hoe de nieuwe Fabia de meeste van zijn carrosseriepanelen maskeert door middel van camouflage materiaal in dezelfde witte tint als het eigenlijke plaatwerk (en plastic). De vierde generatie wordt een stuk breder dan het uitgaande model en krijgt een meer volwassen design. Het lijkt er op dat wij hier te maken hebben met een rijker uitgeruste versie, te oordelen naar de LED koplampen en -achterlichten, waarbij de achterste clusters zich voor het eerst bij een Fabia over de achterklep uitstrekken om hem meer uitstraling op de weg te geven.

Op typische Skoda wijze verwacht Autointernationaal dat de nieuwe Fabia groter zal zijn dan al zijn VAG broers en zussen, met name de Volkswagen Polo, de Seat Ibiza en de Audi A1. Eind 2022 / begin 2023 komt er een nog grotere stationcar bij, die na de sanering van de Dacia Logan MCV, de Renault Clio Estate en de Seat Ibiza ST geen concurrenten meer zal hoeven te trotseren. Intern zal die Fabia Combi echter wel de degens kruisen met de Skoda Scala, die op hetzelfde type onderstel staat.

Hoewel wij geen duidelijk zicht krijgen op het interieur, is het bovenste gedeelte van het dashboard wel vaag te zien. Het onthult een infotainment in tabletstijl, waarschijnlijk op dezelfde manier als bij de grotere Scala. In tegenstelling tot het uitgaande model, dat nauwelijks onderdelen van het MQB platform gebruikt, zal de vernieuwde Fabia volledig rijden op deze modulaire bouwkast architectuur in de A0-specificatie voor kleinere B segment auto’s. Overschakelen naar dit hoogwaardigere platform zou moeten resulteren in meer verfijning en extra hightech voorzieningen voor de nieuwe Fabia, samen met een ruimer interieur en een aangenamere ervaring achter het stuur.

De huidige Fabia verloor zijn dieselmotor bij de facelift van de modelreeks in 2018, dus het is onwaarschijnlijk dat de TDI terugkeert voor de vierde iteratie van deze Skoda. De beproefde 1.0 TSI vormt de kern van het motorengamma en wordt aangeboden met handgeschakelde en DSG transmissies. Het zal interessant zijn om te zien of de lethargische atmosferische 1.0 MPI met slechts 80 pk terugkeert voor de Fabia of dat Skoda uitsluitend voor turbomotoren gaat met zijn Hyundai i20 rivaal. Heb geen al te hoge verwachtingen dat de autofabrikant uit Mladá Boleslav de grotere 1,5 liter 4 cilinder onder de motorkap van de nieuwe Fabia gaat plaatsen. Bovendien zijn er berichten dat Skoda niet van plan is zijn instapauto te elektrificeren door hem mild hybride technologie te geven, althans niet in eerste instantie. Aangenomen wordt dat de Volkswagen Groep de Fabia betaalbaar wil houden door de B segment trend van geleidelijke prijsverhogingen voor modellen uit deze autoklasse te vermijden. De officiële onthulling van deze geheel nieuwe Skoda is bevestigd voor 2021, mogelijk al in de komende maanden.

Reageren is niet mogelijk.