Nederland wil strafrechtelijk onderzoek naar Fiat Chrysler

0

Nederland heeft aangifte gedaan tegen het Fiat Chrysler Automobiles (FCA) concern. Reden is dat het bedrijf gesjoemeld heeft met een dieselmotor die wordt gebruikt voor Jeep. Ook wil het ministerie van Infrastructuur dat mogelijke dieselfraude met de Suzuki Vitara wordt onderzocht. De motor van deze auto wordt geleverd door FCA.

Eerder constateerde de Nederlandse toezichthouder RDW al dat beide dieselauto’s op de weg veel meer stikstof uitstoten dan is toegestaan. Volgens deze instantie is er gesjoemeld met de software. Het ministerie schreef begin 2020 aan de Tweede Kamer dat het Openbaar Ministerie op basis van het RDW onderzoek zelf kan besluiten of het bedrijf vervolgd moet worden. Nu blijkt dat er op 23 februari aangifte is gedaan.

In 2015 liep Volkswagen als fabrikant van dieselauto’s als eerste tegen de lamp. Het bedrijf fraudeerde met de milieutesten voor dergelijke personenwagens die tijdens de testopstelling veel schoner waren dan in de praktijk. De dieselaffaire heeft Volkswagen inmiddels miljarden euro’s gekost. Topmanagers staan in de verdachtenbank in Duitsland of zijn al veroordeeld in de Verenigde Staten. Dit was het begin van ‘dieselgate’: in de praktijk bleken namelijk meer fabrikanten. waaronder FCA, de auto’s te hebben uitgerust met frauduleuze software.

Fabrikanten claimen dat de gemanipuleerde software geoorloofd is om de motor te beschermen. Het Europees Hof veegde dat argument vorig jaar echter van tafel. Het uitschakelen van systemen die de uitstoot van stikstof beperken is illegaal, zo oordeelde het Hof. Het ministerie zegt nu op basis van deze uitspraak opnieuw te kijken naar 15 dieselmodellen die in het verleden een milieucertificaat kregen van de RDW. Het gaat daarbij deels om modellen van het merk Jeep.

De RDW en het Nederlandse Openbaar Ministerie doen al jaren onderzoek naar Jeep. Het hoofdkantoor van Fiat Chrysler Automobiles is gevestigd in Nederland en voor een aantal dieselmodellen van deze autofabrikant heeft Nederland het Europese milieucertificaat afgegeven. Volgens de RDW maakt het concern gebruik van “ongeoorloofde emissiestrategieën”. Daardoor is de uitstoot van stikstof in de praktijk vele malen hoger dan de grenswaarden”. Onder andere de Jeep Grand Cherokee (foto) is dus eigenlijk een ‘sjoemeldiesel’. Uit het onderzoek bleek dat ook Suzuki voor haar Vitara gebruikmaakte van een dergelijke motor. Deze motor werd geleverd door het FCA concern.

Eind deze maand start in de Verenigde Staten een zaak tegen een hoge manager van FCA. In de aanklacht staat dat het bedrijf heeft gesjoemeld en moedwillig de toezichthouder om de tuin heeft geleid. “Emanuele Palma en zijn mede samenzweerders”, zo staat in de aanklacht, manipuleerden de softwaresystemen zodat de voertuigen “minder stikstof-emissies produceren bij de federale testprocedures dan wanneer de betreffende voertuigen werden bestuurd door klanten in de echte wereld”.

Eerder betaalde FCA al ruim 650 miljoen dollar om Amerikaanse rechtszaken te schikken nadat de Amerikaanse toezichthouder had geconcludeerd dat het bedrijf gebruikmaakte van frauduleuze software. De Duitse minister van Transport schreef 4 jaar geleden al een brief waarin hij FCA beschuldigt van manipulatie. De Duitsers hebben 4 auto’s van het concern getest en “bij alle geteste voertuigen werd een inhoudelijk vergelijkbaar gedrag” gevonden als bij Volkswagen.

Dat juist FCA in het verdachtenbankje zit, is niet verwonderlijk. Recentelijk werd het bedrijf veroordeeld voor het omkopen van Amerikaanse vakbondsleiders. Ook loopt er een rechtszaak van General Motors die meent dat FCA een hand heeft gehad in de langdurige stakingen bij deze concurrent. Is dat allemaal toeval? Feit is dat er door FCA veel Italiaanse bloed stroomt. Dat komt blijkbaar tot uiting in praktijken waar de maffia niet vies van is.

Reageren is niet mogelijk.