Prijs vergelijking Alfa Romeo Giulia en Stelvio Veloce Ti

0

Alfa Romeo heeft het momenteel moeilijk om klanten te vinden voor haar auto’s. Gek is dat niet aangezien de Giulietta alleen nog maar uit voorraad leverbaar is en het Stelvio / Giulia duo de kar dus moeten trekken. Afgelopen jaar wist Alfa Romeo slechts een derde van het aantal orders van 2019 te noteren. En dat was al geen al te best verkoopjaar. Op Europees niveau werd het Italiaanse automerk in 2020 geconfronteerd met een afzetverlies van afgerond 32 procent. Dat is veel meer dan het marktgemiddelde van 24 procent.

Tijd voor actie dus en dat biedt Alfa Romeo nu met een Veloce Ti versie van zowel de Stelvio als de Giulia. Die uitvoering kenmerkt zich door een mix van sportieve en chique aankleding. Als Veloce zitten de Stelvio en Giulia sowieso al goed in hun toeters en bellen, maar bij de Ti versie (deze aanduiding staat, zoals merk fans ongetwijfeld weten, voor ‘Turismo Internazionale’) wordt daar een schepje bovenop gedaan in de vorm van onder andere een bodem beschermplaat onder de achterbumper van de Stelvio en nieuwe zwarte 21 inch lichtmetalen velgen.

De Giulia Veloce Ti staat op wat kleinere en iets andere wielen. Een uiterlijk herkenningspunt van de nieuwe uitvoering zijn de zwarte zijspiegels en de vrij forse badges op de zij schermen.

In het interieur zorgt Alfa Romeo voor met leer en alcantara beklede sportstoelen plus accenten van echt (dus geen nep) koolstofvezel. Getinte ramen en ‘Veloce Ti’ badges zijn ook aanwezig, evenals een zwarte hemel. Met de modeljaar 2021 uitvoering van zowel de Stelvio als de Giulia kan nu op ‘Level 2’ autonoom worden gereden. Dit betekent dat er een scala aan hulpsystemen aan boord zijn, waaronder botswaarschuwing, een dode hoek sensor, verkeersborden herkenning en adaptieve cruise controle.

De Giulia en de Stelvio hebben als Veloce Ti de 280 pk sterke 2.0 T benzinemotor of de 210 pk versie van het 2.2 JTD dieselblok onder de kap. In dit opzicht verschillen zij dus niet van de gewone Veloce. Het schakelwerk wordt verzorgd door een 8-traps automaat. Bij de Giulia worden de aandrijfkrachten optioneel naar alle wielen gedirigeerd. In het geval van de Stelvio is AWD techniek standaard.

Volgens Alfa Romeo moet de Veloce Ti uitvoering van zowel de Stelvio als de Giulia qua uitstraling de brug slaan met de Quadrifoglio varianten. Wat de dealers voor de actiemodellen (want daar gaat het hier natuurlijk om) gaat vragen, is inmiddels bekend. De Giulia Veloce Ti kost in achterwiel aangedreven vorm 66.250 euro. Voor de AWD variant wil Alfa Romeo 72.250 euro ontvangen. De Giulia Veloce Ti is ook met de 210 pk sterke 2.2 JTD dieselmotor leverbaar, maar alleen in combinatie met vierwielaandrijving. De prijs bedraagt 73.093 euro.

Alfa RomeoAudiJaguar
GiuliaA5 SportbackXE
Veloce Ti 2.0T45 TFSI Quattro Pro Line
P250 SE
66.250 euro64.755 euro65.930 euro
Alfa RomeoBMWMercedes-Benz
Giulia3-serie M SportCLS
Veloce Ti 2.2 JTD AWD30d xDrive High Executive
220d
73.093 euro75.729 euro74.388 euro
Alfa RomeoJaguarMercedes-Benz
StelvioF-PaceGLC Coupé
Veloce Ti 2.0T AWDP250300 4Matic AMG Line
84.460 euro88.036 euro84.878 euro
Alfa RomeoBMWLand Rover
StelvioX4Range Rover Velar
Veloce Ti 2.2 JTD AWDxDrive30dD200 R-Dynamic
82.396 euro81.864 euro85.563 euro

Liever de Stelvio Veloce Ti? Dat kan ook. De 280 pk sterke benzineversie is er alleen met vierwielaandrijving en kost 84.460 euro. Voor de oliegestookte Stelvio Veloce Ti met 210 pk is men 82.396 euro kwijt.

 

Dit nieuwsbericht is een prijs update van het artikel van 4 december 2020, 09.35 uur.

Reageren is niet mogelijk.