Skoda geeft details nieuwe Fabia prijs

0

Skoda staat op het punt een nieuwe editie van de Fabia te introduceren. Voor het zover is, schotelen de Tsjechen ons eerst een flinke dosis informatie over haar B segment model van de volgende generatie voor.

De vierde generatie Fabia maakt eindelijk de overstap naar het MQB A0 platform waarvan de concernbroertjes Polo / T-Cross, Ibiza / Arona en A1 al enkele jaren gebruik maken. Ook de modellen Scala en Kamiq van Skoda zelf zijn op deze architectuur gebaseerd. De nieuwe Fabia wordt 4,11 meter lang en 1,78 meter breed. De hoogte bedraagt 1,46 meter. Daarmee is hij 11 centimeter langer, 5 centimeter breder en 1 centimeter hoger dan het huidige model. De wielbasis is 2,56 meter en dat maakt de afstand tussen de voor- en achteras 9 centimeter groter dan nu het geval is.

Net zoals de Octavia en Enyaq groter plus ruimer zijn dan de Golf respectievelijk ID.3, zo is ook de nieuwe Fabia forser dan de Polo, al is het verschil niet enorm. De wielbasis is 1 centimeter groter dan die van de Polo en in de lengte is de Skoda 5 centimeter in het voordeel. De bagageruimte van de Fabia groeit met 50 liter tot 380 liter en ook op dit gebied delft de Volkswagen het onderspit want die kan maximaal 351 liter aan koffers meezeulen. Met de achterbank leuning plat is er 1.190 liter beschikbaar (voorheen 1.150 liter).

Het motorengamma van de nieuwe Fabia is vertrouwd. Hij komt aanvankelijk alleen als 1.0 TSI naar Nederland. Daarbij kan de klant wel kiezen uit de vermogen smaken 95 pk en 110 pk. De eerste versie is er alleen met een handgeschakelde 5-bak. De 110 pk sterke variant biedt de keuze uit een handgeschakelde 6-bak en een 7-traps DSG automaat met leverbaar. Elders in Europa wordt de nieuwe Fabia ook leverbaar in 1.0 MPI uitvoering (dezelfde motor, maar dan zonder turbo). Die is er met 65 pk en 80 pk.  sterke MPI. Bovenaan de internationale prijslijst staat de 1.5 TSI uitvoering met actieve cilinderuitschakeling. Die is goed voor 150 pk en is standaard gekoppeld aan de eerder genoemde automaat.

Skoda heeft een set plaagfoto’s van de nieuwe Fabia in camouflagetenue gemaakt. Daarop is te zien dat de Tsjechen vasthouden aan de kenmerkende scherp getekende C stijl. Ook de oplopende taillelijn keert terug, al is die iets minder nadrukkelijk aanwezig dan bij de huidige Fabia. Een overeenkomst is evenwel een snuit waarbij de koplampen vrij hoog naast de grille zitten. Zorgen over het verliezen van het Skoda familiegezicht zijn daarom niet aan de orde. De Tsjechen melden alvast dat de Fabia standaard LED dag verlichting vóór krijgt (Full-LED is een optie).

De achterlichten, voortaan eveneens met LED techniek, lopen bij de nieuwe editie in de achterklep door. Daarmee breekt Skoda met de huidige Fabia, maar laat de fabrikant het modeltype daarmee wel netjes in de gareel lopen met de Kamiq en de Scala. De luchtweerstand wordt met een Cw-waarde van 0,28 een stuk lager dan nu het geval is (0,32). De Fabia krijgt onder meer actieve koelopeningen in de voorbumper. De betere aerodynamische eigenschappen zorgen er volgens Skoda voor dat het benzineverbruik tot 0,2 liter per 100 km daalt.

Ook op veiligheidsgebied worden er stappen gezet. De nieuwe Fabia is voor het eerst uitgerust met Travel Assist, Park Assist en Manoeuvre Assist. Ook leverbaar zijn adaptieve cruisecontrol, Lane Assist en een verbeterde versie van Side Assist. Verkeersbordenherkenning doet eveneens zijn intrede. Een parkeerassistent is ook leverbaar op de kleine Tsjech. De nieuwe Fabia heeft daarnaast 9 airbags om de veiligheid van passagiers te garanderen.

De nieuwe Fabia heeft verder onder meer een bijrijdersstoel waarvan de rugleuning plat kan (zodat er makkelijk lange voorwerpen vervoerd kunnen worden), een USB-C aansluiting in de binnenspiegel, een leeslampje achterin (dat door de inzittenden voorin bediend kan worden), een verwijderbare bekerhouder en diverse (13 stuks) slimme opbergcompartimenten. Zo is er in de rugleuning van de voorstoelen een uitsparing gemaakt. De betreffende opbergvakjes zijn speciaal voor smartphones ontworpen.

Net als de andere modellen van de Volkswagen Group vanaf het B segment wordt ook de nieuwe Skoda Fabia leverbaar met een Virtual Cockpit (een digitaal instrumentarium). Onder de inmiddels bekende noemer Simply Clever heeft ook de nieuwe Fabia een ijskrabber die in de tankdop is geïntegreerd. Onder de hoedenplank zit een flexibel en afneembaar opbergvak. Skoda geeft aan dat de Fabia vol zit met in totaal 43 van deze Simply Clever elementen.

Komend najaar staat de nieuwe Fabia bij de dealers. De nieuwe Combi versie laat nog eventjes op zich wachten: deze carrosserievariant staat volgens Skoda merkchef Thomas Schäfer pas voor 2023 op de rol. Hij zou het wachten waard kunnen zijn, want de Fabia Combi belooft een echte ruimtereus te worden. De huidige editie is met zijn bagageruimte capaciteit van 530 liter al ruimer dan de Kamiq (400 liter) en de aanstaande generatie biedt naar verwachting nog eens 50 liter extra. Daarmee overtroeft hij menig C segment middenklasser. Maar omdat de vorige merkchef een nieuwe Combi versie niet zag zitten (het ontwerp werd door Schäfer weer uit de ijskast / prullenbak gehaald), is zijn marktintroductie wel vertraagd. Tot die tijd blijft de huidige Fabia Combi in sommige landen gewoon leverbaar.

 

Reageren is niet mogelijk.