Waarom niet: Skoda Scala Edition S

0

Skoda hoopte, toen in mei 2019 de verkoop van de Scala van start ging, dat dit model in West Europa succesvoller zou zijn dan zijn voorganger, de Rapid. Die droom is niet uitgekomen. Vorig jaar werden in Nederland 1.161 exemplaren van de Scala aan de man gebracht. Hoewel dit een 4-cijferig getal is, betekent dit een verkoopaandeel van nog geen 7 procent in de totale afzet van Skoda. Voor een volumemodel is dat een te laag percentage. Minstens zo verontrustend: alleen de Superb, die zijn hoofd boven water moet zien te houden in het leeg lopende D segment, verkocht slechter.

“Weg er mee” zou je denken, maar bij onze oosterburen denkt de importeur daar anders over. Die brengt de Scala nu als sportieve Edition S op de markt; een door tuner Abt ontwikkelde hete versie die je zou kunnen omschrijven als een ‘RS Light’. Het model is in zekere zin de productieversie van de in 2018 getoonde conceptstudie Vision RS. Die had een 245 pk sterke 2,0 liter motor onder de kap. Maar als je als auto qua aantrekkelijkheid als dubbeltje geboren bent, dan kan je nooit een kwartje worden.

Dus ook al is de 1.5 TSI motor opgevoerd tot 190 pk en 290 Nm (40 pk en 40 Nm meer dan het blok normaliter ontwikkelt) en hangt het koetswerk van de Edition S nu 15 millimeter dichter boven het asfalt komt te liggen, het blijft een Scala. Die heeft een nogal flets imago en lijkt alleen bestemd te zijn voor mensen die te krenterig zijn om een paar duizend euro meer uit te geven aan een volwaardige middenklasser. Dat de Edition S zwarte designdetails heeft (op de spiegels, en de rand van de grille) en duistere 18 inch velgen doet daar niks aan af. Hetzelfde geldt voor de aangepaste voorbumper met geïntegreerde spoiler lip, de brede zij schorten, de subtiele spoiler op de achterklep en het diffusor element onder de achterbumper.

Maar is de Edition S dan niet wat de Skoda Scala nodig heeft, namelijk extra pit, zowel visueel als onder de kap? Nee, daarvoor is het te laat. Je krijgt maar 1 keer de kans om een eerste indruk te maken en die heeft Skoda in mei 2019 verprutst door de modelreeks alleen met tamelijk burgerlijke motorvarianten in de markt te zetten. Goedkoop? Ja. Begerenswaardig? Nee. Daar komt bij dat Abt zijn tuner werkzaamheden niet voor niets doet (maar dat wisten wij al van de modellen van Audi die doorgaans door dit bedrijf onder handen wordt genomen). De body kit en de opvoerwerkzaamheden hebben geresulteerd in een prijs van omgerekend ruim 43 mille. Voor dat bedrag kan je een Octavia in stekker hybride RS Business uitvoering kopen!

Het is daarom twijfelachtig of er in Duitsland bij brave huisvaders überhaupt veel belangstelling is voor de Scala Edition S. Gelukkig blijft de oplage beperkt tot 500 exemplaren. Bij ons blijft het aanbod van de Scala dus beperkt tot een bescheiden 1.0 TSI met 95 of 110 pk. En voor diegenen die gek willen doen, is er de 1.5 TSI Sport Business met een whopping 150 pk. Maar zou de laatste doelgroep niet beter bediend worden met de Scala 1.0 TSI ABt-Line? Dan kan de prijs beperkt blijven tot 26.500 euro …

 

 

Reageren is niet mogelijk.