In detail live: de nieuwe Skoda Fabia

0

Maak kennis met de nieuwe Skoda Fabia. De vierde generatie vier van de budgetvriendelijke Tsjech komt in november naar Nederland.

Conform de trend in autoland is ook de nieuwe Fabia groter dan zijn voorganger. De vierde generatie heeft nu zelfs een grotere wielbasis dan de eerste editie van de Octavia uit de jaren 90 van de vorige eeuw, namelijk 2,56 meter. De carrosserie is met 11 centimeter gegroeid tot 4,11 meter. In de breedte kreeg de Fabia er bijna 5 centimeter bij. Hij staat dan ook op een nieuw platform, althans er wordt voortaan gebruik gemaakt van de MQB A0 architectuur die wij al jaren kennen van onder andere de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo.

De extra centimeters boden de ontwerpers de mogelijkheid om de Fabia een meer volwassen uitstraling te geven. Het lijnenspel, dat weer wat scherper werd, zou een auto uit een hogere prijsklasse niet misstaan. Let vooral op het grote, met chroom afgewerkte, grille. Die doet zowaar denken aan het aangezicht van de BMW 1-serie! Tegelijkertijd is er sprake van een duidelijke optische verwantschap met andere recente modellen van Skoda.

De Tsjechische autofabrikant heeft het koetswerk van de Fabia meer gestroomlijnd, met onder andere luchtsleuven achter de voorwielen en een afsluitbare koelopening onderin de voorbumper. Ook de compacte zijspiegel kappen en de aerodynamisch verantwoorde velgen dragen bij aan verlaging van de luchtweerstand. Skoda levert op de nieuwe Fabia overigens wielen in de maat 14 tot 18 inch.

Skoda bouwt de nieuwe Fabia zoals gezegd op het MQB A0 platform. Dat maakt het mogelijk om extra rij hulpsystemen toe te passen. De Fabia is bijvoorbeeld leverbaar met Travel Assist waarbij de systemen Adaptive Cruise Control (ACC) en Lane Assist met elkaar samenwerken om de Fabia bij snelheden tot 210 km/u automatisch afstand te laten houden tot voorliggers én de auto daarbij binnen de wegmarkeringen te houden. De Skoda kan zich ook zelfstandig inparkeren. Manoeuvre Assist detecteert bij inparkeren eventuele obstakels en kan op basis daarvan automatisch een rem actie uitvoeren. Ook nieuw voor de Fabia: verkeersbordenherkenning en Front Assist met vooruitziende voetgangers- en fietsersbescherming.

Het motorenaanbod van de nieuwe Fabia omvat geen diesels meer, wel verschillende benzinemotoren. Het gamma begint met de atmosferische 1,0 liter 3 cilinder (de 1.0 MPI met 65 of 80 pk). De turbovariant (1.0 TSI) is goed voor 95 of 110 pk en als topversie fungeert de 1.5 TSI die goed is voor 150 pk. Deze krachtbron is voorzien van cilinderuitschakeling en wordt standaard geleverd met een 7-traps DSG automaat. Een sportieve, krachtigere RS variant van de nieuwe Fabia komt er sowieso niet. De Nederlandse importeur houdt het bij de turbovarianten van de 1,0 liter motor. De Fabia 1.0 TSI met 95 pk beschikt over een handgeschakelde 5-bak. De krachtigere 110 pk versie heeft een handgeschakelde 6-bak of optioneel een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. De dankzij actieve aerodynamica verminderde luchtweerstand draagt bij aan een lager benzineverbruik. In combinatie met de optionele grotere tank (50 liter) kan daardoor maximaal 900 kilometer worden gereden zonder dat er gestopt hoeft te worden bij een pompstation.

De bijna 10 centimeter langere wielbasis zorgt uiteraard voor meer ruimte binnenin, zowel op de achterbank als in de kofferbak, waar Skoda liefst 380 liter aan bagageruimte belooft. Dat is 50 liter meer dan voorheen. Met de achterbank leuning plat ontstaat zelfs een laadcapaciteit van 1.190 liter.

Ook van deze vierde generatie Fabia komt trouwens weer een Combi variant, maar die verschijnt pas eind 2023 op de markt. Skoda heeft met deze carrosserieversie geen haast omdat anders de Scala verkopen te sterk gekannibaliseerd worden. In 2023 krijgt dit model een facelift en zal dan meer afstand kunnen nemen van de nieuwe Fabia.

Voorin de Fabia zien we een dashboard dat doet denken aan het exemplaar van de Kamiq, maar dan met ronde ventilatiemonden. Centraal zit een aanraakscherm van standaard 6,5 inch. Dat hoort bij het Swing infotainment systeem. Tegen meerprijs is 8 (Bolero) of 9,2 inch (Amundsen) mogelijk. Bij het infotainment systeem Swing zijn digitale radio en 4 speakers inbegrepen. Bolero gaat een stap verder met Bluetooth voor handsfree bellen en surround sound speakers.

Via Wireless Smartlink zijn telefoons draadloos te koppelen en kan er gebruik worden gemaakt van Apple CarPlay of Android Auto. Met de optionele Phone Box zijn smartphones draadloos te laden. Het top infotainment systeem Amundsen met navigatie (inclusief ondersteuning van online data) en een Wifi hotspot is niet alleen te bedienen via het bijbehorende 9,2 inch touchscreen, maar ook met gebaren. De stemassistent Laura, die 15 talen verstaat, is optioneel. Navigatiekaarten zijn op te slaan op een harddisk. Het updaten gebeurt online.

Een digitaal instrumentarium is als optie verkrijgbaar. Deze zogeheten Virtual Cockpit heeft een 10,25 inch groot paneel met 5 weergavemogelijkheden en is een primeur voor de Fabia. Het digitale instrumentarium toont diverse soorten informatie, bijvoorbeeld gegevens over artiesten en logo’s van radiostations, maar ook wie er belt. Dan wordt de foto van de betreffende beller zichtbaar op het display. Optioneel zijn ook luxueuze snufjes als stuurverwarming en een fileassistent beschikbaar, evenals een parkeerhulp, een multifunctioneel stuurwiel, automatische airconditioning met 2 klimaatzones, sfeerverlichting, voorruitverwarming.

Opvallend is dat in de achteruitkijkspiegel een USB-C sleuf verwerkt zit, bedoeld om desgewenst een camera of dashcam in te pluggen. Skoda is als vanouds trots op zijn praktische vondsten, zoals een paraplu in de deur of de ijs schraper in de tankklep. In dezelfde categorie van slimme oplossingen vallen een uitneembaar doosje op de midden tunnel, een verwijderbaar scherm voor het zonnedak en een neerklapbare passagiersstoel leuning. Andere Simply Clever oplossingen zijn de afdekking van de bagageruimte waarin een flexibel en afneembaar opbergcompartiment opgenomen (handig voor bijvoorbeeld jassen) en opbergvakjes in de rugleuning van de voorstoelen voor de smartphones van de achterpassagiers. De leesverlichting achterin is ook door de bestuurder in te schakelen en de Fabia heeft ook een uitneembare bekerhouder. Standaard beschikt de nieuwe editie over 2 USB-C aansluitingen aan boord. Optioneel is dit uit te breiden tot zelfs 5 contactpunten.

De nieuwe Fabia komt in november op de markt en Skoda belooft een instapprijs onder de 19.000 euro. Dat is een goed uitgangspunt om de succesvolle carrière voort te zetten. In 22 jaar tijd zijn er namelijk liefst 4,5 miljoen exemplaren van de Fabia gebouwd. Alles wijst er op dat de nieuwe generatie daar een flinke schep bovenop gaat doen.

 

Reageren is niet mogelijk.