Tegenwind voor Tesla in China

0

Vorige maand verkocht Tesla fors minder auto’s in China en ging er voor de autofabrikant van alles mis in het Aziatische land. Als klap op de vuurpijl is het bedrijf in de verkoopstatistieken nu bijna ingehaald door een lokale concurrent. “De berichten zijn niet best. Dit kan leiden tot problemen”, aldus Jos Versteeg, analist bij InsingerGilissen

Chinezen waren in april een stuk minder geïnteresseerd in de modellen van Tesla. Vorige maand werd een kwart minder auto’s verkocht ten opzichte van maart. Het Chinese BYD is ondertussen juist bezig aan een opmars en verkoopt nu bijna evenveel elektrische auto’s als Tesla. Die afnemende verkoop kan Tesla missen als kiespijn, want de Chinese markt is uitermate belangrijk voor het bedrijf. De autofabrikant verdiende er in de eerste 3 maanden van dit jaar 3 miljard dollar. Bijna 30 procent van alle omzet komt uit China.

Problemen had Tesla al genoeg in CHina. Zo zouden volgens een boze klant de remmen van haar auto niet werken, was er een ongeluk met een andere auto, explodeerde een Model 3 in Shanghai en doet de Chinese toezichthouder onderzoek naar de ‘zich arrogant gedragende’ autobouwer. Daarbij wordt vooral de veiligheid van de auto’s van Tesla onder de loep genomen.

De fabriek in Shanghai, waar alle auto’s gemaakt worden, kwam ook in het nieuws. Er stond een uitbreiding op de agenda, maar die is door Tesla uitgesteld. Plannen om land te kopen zijn in de ijskast gezet. Vanwege de oplopende spanningen tussen de Verenigde Staten en China zou de autobouwer het niet meer aandurven. “Buitenlandse merken worden nu nog gezien als statussymbool, maar ik denk dat dat aan het omslaan is”.

Alles bij elkaar zijn dit berichten die beleggers doen schrikken. De beurskoers zakte deze week verder weg. Het aandeel staat dit jaar op een verlies van zo’n 15 procent. Versteeg begrijpt dat beleggers schrikken van het nieuws, al zegt hij wel dat het pas de eerste slechte maand voor Tesla is. “Alleen, als dit doorzet hebben ze wel een probleem. Dit is niet best. Het lijkt erop dat de stemming aan het omslaan is”.

Dat de verkoop daalt heeft volgens de analist waarschijnlijk met 2 zaken te maken. Allereerst dat de liefde voor producten uit het Westen in China aan het bekoelen is. “Buitenlandse merken worden nu nog gezien als statussymbool, maar ik denk dat dat aan het omslaan is. Een blokkade tegen bedrijven uit Europa of de Verenigde Staten is niet denkbeeldig”, zegt Versteeg. Dat de liefde voor producten uit het Westen aan het bekoelen is in China, bleek vorige maand al, toen er opgeroepen werd tot de boycot van enkele kledingmerken en -ketens die zich naar de smaak van de regering in Peking te veel uitlieten over de problematiek van de Oeigoeren.

Chinezen mogen dan uitgekeken zijn op kledingmerken uit het Westen, dat is nog niet het geval bij Tesla, zo denkt de analist. Al moet het wel opboksen tegen de Chinese regering, dat is volgens hem de tweede mogelijke reden dat de verkopen aan het dalen zijn. “Chinese waar wordt gepromoot door de regering. Eigen bedrijven worden erg onder de aandacht gebracht”. Dit betekent dat Tesla ‘een paar tandjes harder moet werken’ om haar marktaandeel in China veilig te stellen, aldus Versteeg. Het kan volgens hem weer goed komen voor de Amerikanen, maar ze hebben het wel een stuk lastiger gekregen.

Daar sluit Stan Westerterp van Bond Capital Partners zich bij aan. De Chinese markt is volgens hem een waar bedrijven “likkebaardend naar kijken”, maar ook een zeer lastige. “China is voor Amerikanen op de thuismarkt na het beloofde land. Een met potentieel 1 miljard klanten. Al blijft het een black box”. Daarmee doelt hij op het feit dat de Chinese regering heel erg aanwezig is. “Kijk, Elon Musk kan gek Twitteren en dan komt hij er in de Verenigde Staten redelijk mee weg. Dat moet hij in China niet proberen”.

China blijft voor Amerikaanse bedrijven belangrijk. Niet alleen voor Tesla, ook voor ondernemingen als Starbucks, McDonalds en Apple. En binnen de autobranche voor Ford, General Motors en Jeep. Maar voor al die bedrijven, en dus ook voor het Tesla van Elon Musk, geldt volgens Westerterp hetzelfde. Ze moeten de regering pleasen. “Dat is denk ik het enige dat Tesla kan doen de komende tijd. Ja, harder werken om marktaandeel te behouden. Maar vooral naar de pijpen dansen van de Communistische Partij. Iets dat Alibaba onlangs al deed. Dat is de enige manier om zaken daar te doen”.

Reageren is niet mogelijk.