Land Rover ontwikkelt waterstof aangedreven Defender Fuel Cell

0

Jaguar Land Rover ontwikkelt een prototype voor een Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) op basis van de Defender. De eerste tests van deze terreinwagen met waterstoftechnologie beginnen naar verwachting dit jaar.

Het FCEV concept is onderdeel van de missie van Jaguar Land Rover voor het realiseren van nul uitlaatemissies in 2036 en netto emissievrije toeleveringsketen, producten en activiteiten in 2039. Dit ligt in lijn met de vorige maand aangekondigde Reimagine strategie. FCEV’s, die elektriciteit opwekken door middel van een chemische reactie tussen zuurstof en waterstof om daarmee een elektromotor van stroom te voorzien, zijn een aanvulling op batterij elektrische voertuigen (BEV’s) en een volgende stap naar emissievrije modellen. FCEV’s hebben een grote energiedichtheid, zijn snel weer volgetankt en hebben een minimaal verlies van actieradius bij lage temperaturen. Dit maakt de technologie ideaal voor grotere voertuigen voor langere afstanden, of voor voertuigen die actief zijn in warme of koude omgevingen. Sinds 2018 is het wereldwijde aantal FCEV’s op de weg bijna verdubbeld, terwijl het aantal waterstoftankstations met meer dan 20 procent is toegenomen. Naar verwachting rijden er in 2030 circa 10 miljoen FCEV’s rond en zijn er wereldwijd 10.000 tankstations.

Het ontwikkelingsproject van Jaguar Land Rover, dat de naam Zeus heeft gekregen, moet de ingenieurs helpen te begrijpen hoe een waterstof aandrijflijn  geoptimaliseerd kan worden, zodat het de prestaties kan leveren die de klanten verwachten: van actieradius tot tanken en van geremd trekvermogen tot de geschiktheid voor offroad rijden. Het emissievrije prototype New Defender FCEV begint tegen het eind van 2021 aan zijn eerste tests in het Verenigd Koninkrijk. Daarbij wordt vooral gekeken naar belangrijke eigenschappen zoals de geschiktheid voor offroad rijden en brandstofverbruik.

 

Reageren is niet mogelijk.