GreenNCAP: Fiat 500e behoort tot de milieuvriendelijkste auto’s

0

Het onafhankelijke, maar door de Europese Unie ondersteunde, voertuigevaluatie organisatie GreenNCAP heeft 5 sterren gegeven aan de Fiat 500e. De Italiaanse elektrische stadsauto scoorde het maximale puntenaantal op 3 testonderdelen.

GreenNCAP is een organisatie die naar het voorbeeld van EuroNCAP nieuwe auto’s aan onafhankelijke tests onderwerpt zodat consumenten ze kunnen vergelijken op basis van heldere en objectieve criteria. Dit keer gaat het niet om de veiligheid, maar worden de emissiecijfers en het verbruik onder de loep genomen.

De organisatie deelt punten uit in 3 categorieën. De eerste heet Clean Air Index, waarbij zowel in laboratorium als in echte rijomstandigheden de uitstoot van NMHC (niet-methaan koolwaterstoffen), NOx (stikstofoxides), NH3 (ammoniak), CO (koolmonoxide) en PN (fijnstof) wordt gemeten. Het tweede testonderdeel betreft de Energy Efficiency Index, die de zuinigheid van de auto onderzoekt onder diverse omstandigheden (koud, warm, in een koude omgeving en op de snelweg). Tot slot is er de Greenhouse Gas Index, die de uitstoot van CO2 (kooldioxide), N2O (distikstofmonoxide a.k.a. lachgas) en CH4 (methaan) in kaart brengt.

De Fiat 500e scoorde zoals gezegd in alle 3 de categorieën 10 uit 10 punten. Andere door GreenNCAP geteste auto’s die uitstekend scoorden, zijn de Volkswagen ID.3 en de Hyundai Nexo.

Ook de Honda Jazz 1.5 eHEV werd getest door GreenNCAP. De hybride Japanner kreeg 6,7 punten toebedeeld op het onderdeel Clean Air Index (hij zondigde vooral door zijn hoge fijnstof uitstoot) en 5,6 punten bij de Greenhouse Gas Index (dit is te wijten aan een hoge CO2 uitstoot op de snelweg en in de koude testomgeving). Voor wat betreft de Energy Efficiency Index kreeg de Honda 7 punten. De totaalscore bedroeg daarmee 3,5 ster.

De Peugeot 208 1.5 BlueHDi was de derde auto die door GreenNCAP aan de tand werd gevoeld. De dieselende Fransoos behaalde 3 sterren. Qua Energy Efficiency Index scoorde de Peugeot prima (7,2 punten), maar in de 2 andere categorieën (Clean Air Index en Greenhouse Gas Index) moet hij genoegen nemen met respectievelijk 5,1 en 4,7 punten. Ook hier is fijnstof de boosdoener, maar voor de rest zit het ook op het gebied van stikstofverbindingen niet snor.

De grootste boosdoeners voor het milieu zijn de Land Rover Discovery Sport D180 en de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi, die slechts 1,5 ster scoren. De BMW X1 sDrive16d en de Volvo XC60 B4 moeten het stellen met 2 sterren. Opvallend is dat ook de Mitsubishi Outlander PHEV het er helemaal niet zo goed van af bracht. Volgens GreenNCAP stoot de stekker hybride Japanse SUV veel te veel fijnstof uit en is hij allesbehalve efficiënt inzake stroom- en benzineverbruik.

Reageren is niet mogelijk.