Laadpalen zijn bij tankstations langs snelwegen zijn toch toegestaan

0

Tankstations langs de snelwegen mogen in principe ook laadpalen voor elektrische auto’s plaatsen. Die moeten echter wel een ondergeschikte activiteit vormen ten opzichte van het aanbieden van brandstof, zo heeft de Raad van State bepaald. De hoogste bestuursrechter moest uitspraak doen over het verlenen van vergunningen na beroepen van Fastned en The Fast Charging Network.

Die 2 aanbieders van laadpalen meenden dat het oneerlijk is dat een tankstation uitbater zonder slag of stoot laadpalen mag aanbieden. Daarmee vormen die bedrijven namelijk een directe concurrent voor een al op de parkeerplaats aanwezige aanbieder van snelladers. Maar de bezwaren van Fastned en The Fast Charging Network werden vrijwel allemaal verworpen door de Raad van State. Zo vonden de rechters bijvoorbeeld niet dat er gevaarlijke verkeerssituaties kunnen ontstaan.

Slechts op één parkeerplaats moet een vergunning worden vernietigd. Daar was het niet duidelijk dat de snelladers van de tankstation uitbater een secundaire activiteit waren. De betreffende ondernemer heeft daar 6 tankzuilen en 4 laadpalen. Dat vindt de Raad van State een onvoldoende groot verschil. Het gaat om de parkeerplaats Peulwijk Oost bij Den Hoorn langs de A4.

Voor de verzorgingsplaatsen waar het aantal aangevraagde laadpalen als aanvullende voorziening in de ogen van de Raad van State evident ondergeschikt is aan het aanwezige aantal tankzuilen worden de vergunningen in stand gehouden. Waar dit niet duidelijk is, wordt de minister opgedragen om opnieuw te beoordelen of en waarom wordt voldaan aan het criterium van ondergeschiktheid. De minister moet nu duidelijk maken waar die grens precies ligt.

Fastned kreeg eerder dit jaar wel gelijk in een andere zaak. De Rechtbank van Den Haag heeft de exploitant in het gelijk gesteld in een zaak die samen met Mistergreen was aangespannen tegen de Staat. Door die uitspraak mag Fastned shops en toiletten bouwen bij zijn laadstations. Ook won het bedrijf vorig jaar in een rechtszaak over de exclusieve verlening van vergunningen voor laadpalen aan wegrestaurants en benzinestations langs de snelweg.

De beslissing van de Raad van State is belangrijk omdat bestaande olie- en gasbedrijven steeds meer interesse krijgen in het laden van elektrische auto’s. Nu er steeds meer van die auto’s komen, wordt dat een lucratieve markt. Momenteel is er per (bijna) 5 elektrische auto’s slechts 1 publiek laadpunt beschikbaar. In 2019 werd een laadpunt nog gedeeld door 2,2 voertuigen en 4 jaar eerder zelfs door slechts 1,1 auto. Dat blijkt uit een analyse van Independer op basis van data van de RDW en de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).

Tussen begin 2019 en begin 2021 is het aantal elektrische auto’s toegenomen van 44.984 exemplaren tot meer dan 182.481 stuks. Het aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s houdt deze groei echter niet bij, zo constateert Independer. Daarnaast zijn er duidelijke regionale verschillen. Het aantal openbare laadpunten per huishouden is van januari 2020 tot januari 2021 het sterkst gestegen in Drenthe. Waar hier begin vorig jaar ‘slechts’ 0,65 laadpunten per 1.000 huishoudens te vinden waren, was dit aantal begin 2021 toegenomen tot 1,34 (+106 procent). Ook in Groningen (+79 procent) en Overijssel (78 procent) werd flinke vooruitgang geboekt voor eigenaren van elektrische auto’s. De meeste openbare laadpunten per huishouden zijn te vinden in de provincies Zuid- en Noord-Holland: beide hebben 7,5 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens.

Reageren is niet mogelijk.