Nieuwe Renault Kadjar: zelfde naam, andere auto

0

Hoewel de toekomstige Renault Kadjar zich nog in de ontwikkelingsfase bevindt, is inmiddels meer bekend over dit model dat uitpakt met een originele styling en nieuwe technologieën. Het doel is om effectiever te vechten tegen de Peugeot 3008, zijn grote rivaal, om zo betere verkopen te realiseren dan de huidige Kadjar voor elkaar weet te krijgen.

De nieuwe Kadjar wordt in het voorjaar van 2022 gepresenteerd om nog voor de zomervakantie bij de Franse Renault dealers in de showroom te arriveren. Daarmee heeft het merk met het wybertjes logo een jaar voorsprong op de nieuwe Peugeot 3008 die gepland staat voor 2023. De nieuwe Renault Kadjar heeft niets meer te maken met zijn voorganger. Ten eerste zal de SUV een nieuw platform krijgen, namelijk de CMF-C bodemplaat die kort geleden debuteerde onder de derde generatie Nissan Qashqai. Het is een moderne technische basis, stijver en lichter, die plaats biedt aan de nieuwe generatie hybride motoren.

Om aan de antivervuilingsnormen te voldoen, zal Renault bij de nieuwe Kadjar de diesels afschaffen en het model alleen gaan leveren met 12 Volt mild hybride benzinemotoren. Het gaat daarbij in eerste instantie om de van de Nissan Qashqai bekende 1.3 TCe unit van 140 pk (met handgeschakelde versnellingsbak of CVT) en een 160 pk variant (met standaard automaat, al dan niet gekoppeld aan een 4×4 systeem). In 2023 komt een gloednieuwe 1.2 TCe motor beschikbaar met 48 Volt mild hybride techniek (en ongeveer 150 pk sterk) of als ‘Full Hybrid’ met een vermogen van 200 pk. Een jaar later volgt een plug-in variant met 2 elektromotoren (het extra exemplaar op de achterwielen zorgt voor vierwielaandrijving). Deze Kadjar wordt ongeveer 280 pk sterk.

Naast technische veranderingen kunnen wij ook rekenen op een stilistische koerswending. Dat is belangrijk want de huidige Kadjar lijdt onder de vergelijking met de Peugeot 3008 die een beestachtig en zeer originele look vertoont die erg populair is. Je hoeft alleen maar naar de verkoopcijfers te kijken om overtuigd te zijn: Renault verkoopt niet eens half zoveel exemplaren van haar C segment SUV model als zijn rivaal met leeuw logo. Deze vergelijking van verkoopresultaten irriteert topman Luca di Meo en hij wil de trend gaan ombuigen. Daarom zal de styling van de nieuwe Kadjar een stuk scherper zijn, met minder rondingen en scherpere randen. Hij zal natuurlijk ook een aantal designelementen van de nieuwste innovatie van Renault, de Mégane E-Tech Electric overnemen, maar hij onderscheidt zich door een echte grille en daglichten in C vorm. Hij zal met het oog op het behoud van de proporties ook hoger zijn omdat hij met 4,55 meter (4,21 meter voor de Mégane E-Tech) een stuk langer is. Een overeenkomst tussen beide Renault modellen is evenwel de teruglopende daklijn.

Aan boord zijn er ook veranderingen in de vorm van de Open-R cockpit van de Mégane E-Tech Electric. Het bestaat uit 2 grote schermen (12,3 inch voor het instrumentarium en 12 inch voor de multimedia met het MyLink systeem dat samen met Google ontwikkeld is) dat als een omgekeerde L is vormgegeven. De materialen worden met zorg gekozen en bij de meest luxe uitvoeringen heeft de klant recht op leer en hout. Bijzondere zorg zal ook worden besteed aan de montage, omdat Renault wil dat de waargenomen kwaliteit het niveau van de beste in het segment bereikt.

Wat betreft het ruimteaanbod: deze zou superieur moeten zijn aan die van de huidige Kadjar, met eveneens een groter koffervolume. Wat de uitrusting betreft, zal de nieuwe Kadjar veel rij hulpmiddelen bieden, waaronder techniek voor autonoom rijden op niveau 2 met een intelligente cruisecontrol die de snelheid automatisch kan regelen volgens de verkeersborden langs de route. Veel aangesloten diensten zullen op het menu staan ​​met de mogelijkheid om ze op afstand te updaten. Ten slotte zal de Renault Kadjar niet meer alleen zijn aangezien er een grotere 7-zits versie op het programma staat. Die zal de plaats innemen van de Koleos en in 2023 arriveren. Daarnaast kunnen wij rekenen op de komst van een Kadjar Coupé. Deze carrosserievariant debuteert in 2024.

Reageren is niet mogelijk.