Actie van Alfa Romeo: Giulia en Stelvio als GT Junior

0

Hoeveel mensen zouden er niet dagelijks in een klassieke Alfa Romeo willen rijden? Helaas zijn die modellen daar niet zo geschikt voor. Dat heeft niet zozeer te maken met de kwaliteit, maar gewoon met de ouderdom. Bijvoorbeeld vanuit veiligheidsoogpunt is het dan verstandig om er een moderne auto naast te hebben. Bijvoorbeeld een Alfa Romeo Giulia en Stelvio.

Alfa Romeo verblijd merk fans van toen en nu met de gelimiteerde GT Junior uitvoering van de Giulia en Stelvio. Deze is geïnspireerd op de GT 1300 Junior die tussen 1966 en 1976 van de band rolde. De compacte coupé van Alfa Romeo had een door designhuis Bertone ontwerpen koetswerk. De styling bleek opvallend tijdloos te zijn en droeg zeker bij aan de populariteit van deze Italiaan. Maar je kocht dit coupémodel van Alfa Romeo natuurlijk vooral vanwege de prestaties (er waren ook versies met 1,6 / 1,75 / 2,0 liter motor) en de rijeigenschappen.

Het was een gewilde auto bij jonge, goed opgeleide mannen die nog even wilden vlammen voordat zij zich overgaven aan het keurslijf van een gezin met kinderen. Destijds was een Alfa Romeo nooit goedkoop, maar met de GT 1300 versie probeerde het merk de instapdrempel zo laag mogelijk te maken. Daardoor zou de coupé bereikbaar kunnen zijn voor bovengenoemde doelgroep van jonge mannen (en vrouwen). Vandaar de naam ‘Junior’.

Alfa Romeo brengt ons nu terug naar die tijd met de GT Junior uitvoering van de Giulia en de Stelvio. Die komt in een beperkte oplage op de markt. Onder de motorkap van de nieuwe GT Junior Special Series ligt nu geen 1,3 liter blok, maar de bekende 2,0 liter turbobenzinemotor van 280 pk. De handbak met 5 versnellingen heeft plaatsgemaakt voor een 8-traps automaat. De klant kan kiezen uit achterwielaandrijving en en Q4 vierwielaandrijving. Voor wie liever in een diesel rijdt, is er ook een 210 pk sterke 2.2 JTD uitvoering.

De gelimiteerde editie komt alleen in de klassieke, donkergele lakkleur Lipari Ochre op de markt. Standaard zijn lichtgewicht 21 inch lichtmetalen velgen, parkeersensoren achter en een automatisch openende/sluitende bagageklep. De interieurinrichting is samen te vatten als ‘sportief minimalisme’. In de hoofdsteunen van de elektrisch verstelbare, lederen stoelen is de naam van het actiemodel geborduurd. Op het dashboard vind je het silhouet van de klassieke GT 1300. Aan het sportieve Veloce uitrustingsniveau van de Giulia of Stelvio voegt Alfa Romeo schakel flippers, extra rij hulpsystemen en een draadloze oplader toe.

De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op 65.850 euro voor de Giulia (4WD gaat ruim 6 mille extra kosten) en 71.250 euro voor de Stelvio GT Junior.

Reageren is niet mogelijk.