Valse start voor Maserati Grecale

0

Het nieuwe SUV model Grecale van Maserati maakt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort het plan van het exclusiefste merk van de Stellantis groep om rond deze tijd te starten met de productie. Daardoor gaat de officiële voorstelling van de Grecale, die voor 16 november gepland stond, niet door. Pas in de lente van 2022 zal Maserati haar nieuwe SUV voorstellen.

“Het aftellen naar de kennismaking met een nieuw model dat de naam draagt van een intense, revolutionaire en uitzonderlijke wind is officieel begonnen”, jubelde Maserati nog toen het de datum van 16 november vorige maand vastlegde. Ook toen speelde het halfgeleider tekort al, maar blijkbaar staken de Italianen daarvoor toen hun kop nog in het zand. Nu worden zij alsnog geconfronteerd met de harde werkelijkheid: er zijn onvoldoende componenten om de productie van de Grecale op te kunnen starten.

Het evenement, dat gepland was in Milaan, is daarom verschoven naar de lente van 2022. Via een persbericht laat Maserati weten haar agenda te hebben herzien als gevolg van “basisproblemen met microchips en halfgeleiders die wereldwijd onderbrekingen veroorzaken in de bevoorradingsketens. Meer in het bijzonder is door het tekort aan halfgeleiders de productiecapaciteit onvoldoende, waardoor er niet op een correcte manier voldaan kan worden aan de verwachte wereldwijde vraag”.

Voor diegenen die reikhalzend uitkeken naar de toekomstige rivaal met drietand voor de Porsche Macan en andere premium SUV modellen uit het D segment, is dit dus slecht nieuws. Maar het is ook een blamage voor Maserati en haar moederbedrijf Stellantis. Want als men beter haar huiswerk had gedaan, dan was de aankondiging voor de presentatie op 16 november niet verzonden. Maar deze flater past in het beeld dat het voor Italianen blijkbaar moeilijk is om tijdsplanningen te halen. Dat Alfa Romeo eerder het debuut van de Tonale uitstelde, is geen toeval.

De Grecale is een zeer belangrijk model voor Maserati omdat de Quattroporte en Levante vanwege hun erg pittige prijsstelling slechts mondjesmaat verkopen. De Ghibli is als sedan ook niet echt in trek meer. Maar blijkbaar kiest Stellantis er voor om de gelimiteerde voorraad aan halfgeleiders te gaan gebruiken voor modellen die zich momenteel alleen nog maar in actievorm laten verkopen, zoals de Alfa Romeo Giulia en Stelvio. De Grecale heeft het nakijken en dat is merkwaardig aangezien de winstmarge op dit model (waarschijnlijk) veel hoger is. Maar goed, dat is Italiaanse (on)logica.

Maserati wil de nieuwe Grecale zoals gezegd vooral laten concurreren met de Porsche Macan. In november hadden de Italianen goede sier kunnen maken met het feit dat hun alternatief leverbaar is met hybride aandrijflijnen (dat is geen optie voor de Duitse SUV). In de lente van 2022, als Maserati eindelijk zo ver denkt te zijn dat zij de Grecale officieel kan voorstellen, liggen de kaarten mogelijk anders. De kans is dan reëel dat Porsche de nieuwe elektrische Macan (al dan niet als concept) heeft voorgesteld, inclusief date over het rij bereik, prestaties en oplaadsnelheid. En dan zou de Grecale daar wel eens bleekjes bij af kunnen steken.

Als pleister op de wond delen de Italianen nu mee dat de Grecale over revolutionaire technologie zal beschikken op het gebied van connectiviteit en “human-machine interface”. De vraag is of Maserati na deze valse start daar nog veel indruk mee zal maken (en of dat geen gebakken lucht is aangezien de nieuwe SUV op hetzelfde onderstel staat als de Alfa Romeo Stelvio). Je krijgt immers maar 1 kans om een eerste indruk te maken. En wie durft er vergif op in te nemen dat er over een paar maanden niet een nieuwe, aangepaste lanceringsdatum komt?

 

Stellantis start elektrificatie van Mirafiori fabriek

De Grecale verschijnt in diverse aandrijfvormen op de markt, maar daarna volgende Maserati modellen zullen allemaal volledig elektrisch zijn. De primeur is voor de nieuwe GranTurismo en GranCabrio. Daarna volgen verse edities van de Quattroporte en Ghibli. In die modellen zullen verbrandingsmotoren schitteren door afwezigheid. Maserati gaat de nieuwe generaties van dit trio modellen niet meer bouwen in de eigen Grugliasco fabriek, maar in de beroemde Mirafiori faciliteit in de buurt van Turijn. Daar rollen momenteel de Fiat 500e en de eigen Levante van de band.

Stellantis wil haar Italiaanse productielijnen aanpassen zodat er meer elektrische modellen gebouwd kunnen worden. Als eerste wordt de fabriek van Mirafiori gemoderniseerd. Die site moet een heuse elektrische ‘hub’ worden voor het merk met de drietand. Het ligt daarom voor de hand dat ook de tweede generatie Levante volledig elektrisch wordt. Stellantis belooft dat door het verhuizen van de productie van diverse Maserati modellen geen banen zullen sneuvelen, maar de vraag is of dat realistisch is aangezien men in Grugliasco straks niks meer te doen heeft.

Op termijn zal de Italiaanse Mirafiori fabriek alleen nog elektrische auto’s bouwen en dan vooral of zelfs alleen nog maar Maserati modellen. Dat voedt speculatie dat de productie van de Fiat 500e elders ondergebracht gaat worden, mogelijk in een Stellantis fabriek in Frankrijk. Van de Italiaanse productiefaciliteiten van Fiat Chrysler Automobiles is bekend dat die lang niet zo kostenefficiënt werken als de sites die Peugeot SA in het fusieconcern heeft ingebracht.

 

Reageren is niet mogelijk.