Duits onderzoek naar gesjoemel Peugeot met diesels

0

De Duitse justitie is een onderzoek gestart naar gesjoemel met de uitstoot gegevens van dieselmotoren van SUV modellen van de Franse automerken Peugeot en Citroën.

Het onderzoek wordt bevestigd door een woordvoerster van het Openbaar Ministerie van Frankfurt, nadat er berichten over waren verschenen in verschillende Duitse media. Het onderzoek draait om gesjoemel met de uitstoot gegevens van dieselmotoren in SUV modellen van de Franse autoproducenten Citroën en Peugeot, maar ook van die van het Japanse Mitsubishi. Het gaat daarbij om de 2,2 liter oliegestookte uitvoeringen van de ASX en de Franse derivaten C4 Aircross en 4008.

Het onderzoek lijkt een nieuw hoofdstuk te worden in het schandaal met emissiegegevens in de autosector, dat ­bekend is geworden onder de naam dieselgate. Die affaire brak uit in 2015, toen in de Verenigde Staten aan het licht kwam dat de Volkswagen Groep met speciale software emissietests in het lab gemanipuleerd had. Daardoor ­leken miljoenen dieselauto’s van de Duitse fabrikant schoner dan ze in werkelijkheid waren. Volkswagen is door dieselgate ruim 30 miljard euro kwijtgeraakt aan boetes, juridische kosten en vergoedingen voor gedupeerde autobezitters.

Maar het schandaal gaat veel ­verder dan Volkswagen alleen. In verschillende landen zijn andere grote autofabrikanten eveneens ­beschuldigd van fraude met de uitstoot van dieselmotoren. Zo schikte Daimler, het moeder­bedrijf van Mercedes-Benz, vorig jaar in de Verenigde Staten voor 1,5 miljard dollar wegens ver­gelijkbare vergrijpen. En in Frankrijk werd het Franse Renault aangeklaagd voor gesjoemel met uitstoot gegevens. Ook Peugeot SA, eigenaar van het merk Citroën, kreeg in juni van dit jaar al een brief van de Franse justitie in de bus. Die aanklacht was opgesteld door een ­speciaal samengesteld onderzoeksteam en heeft betrekking op 1,9 miljoen Euro 5 diesel voertuigen die ­door Peugeot SA verkocht zijn tussen september 2009 en september 2015.

Op basis van de vastgestelde overtredingen meenden de ­onderzoekers dat de maximale boete voor het bedrijf 5 miljard ­euro kan bedragen.

Reageren is niet mogelijk.