Tesla niet populair in Nederland? Onzin!

0

Het is een tendentieuze kop van een artikel waarmee menig website of krant de aandacht probeert te trekken: Tesla zou overal populair zijn, maar niet in Nederland. Maar wie zijn huiswerk doet, weet dat daar niks van waar is en dat media elkaar alleen maar na papegaaien.

Aanleiding is het verkooppatroon van de Model 3. Die Tesla was in 2019 nog de bestverkochte auto in Nederland. Dit jaar komt de Model 3 echter niet meer voor in de hoogste regionen van de lijstjes met bestverkochte elektrische auto’s. De registratieteller van Tesla bleef dit jaar steken op 4.151 auto’s, terwijl het merk 2 jaar eerder nog 30.868 klanten had. Dat is een opmerkelijke ontwikkeling, want de verkoop van Tesla verdubbelde afgelopen jaar wereldwijd juist. Maar in 2019 had het merk het rijk nog min of meer alleen omdat gevestigde autofabrikanten toen eigenlijk enkel nog auto’s met traditionele aandrijving verkochten. Maar anno 2021 hebben vrijwel alle spelers op de automarkt een omslag gemaakt. De concurrentie voor Tesla is afgelopen jaar dus snel toegenomen. Maar dat is wat anders dan ‘niet populair meer zijn’.

Tesla verkocht afgelopen jaar 2.565 exemplaren van de Model 3. Dat is weliswaar fors minder dan in de 2 voorgaande jaren, maar de elektrische sedan was daarmee altijd nog populairder dan de Volkswagen ID.3 (2.193 registraties) waarin menigeen de opvolger van de iconische Kever en Golf ziet. Ook de Audi Q4 e-Tron, de Polestar 2 en de Volvo XC40 Recharge P8 waren vorig jaar minder populair dan de Tesla Model 3. Ik heb geen krantenbericht gezien waarin gesteld wordt dat die modellen “niet populair zijn”.

Wat er aan de hand is, is dat de ongewone marktsituatie van 2019, toen Tesla het elektrische rijk nog min of meer voor zichzelf had, genormaliseerd is. Er is een serieuze vorm van concurrentie ontstaan en dat zorgt er voor dat exceptionele afzetaantallen tot het verleden behoren. Maar ook dat is wat anders dan “niet populair meer zijn”. De Model Y heeft in  het laatste kwartaal van 2021 een indrukwekkende verkoopstart gemaakt met 1.580 registraties. Extrapolatie van dit aantal naar heel 2022 levert een verkoopsaldo van 6.320 exemplaren op. Ter vergelijking: de best verkochte elektrische auto, oftewel het populairste model, van Nederland in 2021 was de Skoda Enyaq iV met 6.621 exemplaren. Daar komt de Model Y dus heel dicht bij in de buurt …

In 2021 waren er 5 elektrische auto’s in Nederland populairder dan de Tesla Model 3: de eerder genoemde Skoda Enyaq iV, de KIA e-Niro, de Volkswagen ID.4, de Ford Mustang Mach-E en de BMW iX3. Op de 2 laatste na hebben die allemaal een lagere prijsstelling dan de Amerikaanse pionier. Dus zo verrassend is het niet dat de Skoda Enyaq iV, de KIA e-Niro, de Volkswagen ID.4 populairder waren. Overigens werkt Tesla aan een nieuw instapmodel die minder dan 35.000 euro gaat kosten. Let maar eens op hoe populair die gaat worden in Nederland!

 

Reageren is niet mogelijk.