Autodelen 2.0: Lynk & Co wijst de weg

0

Als gevraagd zou worden: “wie heeft de afgelopen tijd de automarkt op zijn kop gezet?”, dan zou menigeen antwoorden: Elon Musk met zijn Tesla’s. Maar in de schaduw van die Amerikaan maakte een Belg vorig jaar grote vorderingen: Alain Visser. Die verkoopt eigenlijk helemaal geen (elektrische) auto’s, maar wel abonnementen voor de Lynk & Co 01. Visser is daarmee opvallend succesvol, want vorig jaar werden in Nederland op die manier 3.297 exemplaren op kenteken gezet. En dit jaar staat de teller na 2 maanden al op 731 stuks. Ter vergelijking: het aantal registraties van Tesla was in deze periodes 4.151 respectievelijk 92 stuks. Lynk&Co is dus hard op weg om onder leiding van Visser het veelbesproken Tesla in te halen.

Lynk & Co, dat onder de vleugels van het Chinese Geely opereert, hanteert een vaste abonnementsprijs per maand en als men de auto niet gebruikt, kan iemand anders dat doen. Het draait daarbij allemaal om de 01: een stekker hybride SUV die onderhuids grotendeels identiek is aan de Volvo XC40 Recharge T4/T5. De Lynk & Co is, voor wie dat perse wil, ook te koop, en op basis van die consumentenadviesprijs (38.882 euro) heeft de 01 al menig vergelijkingstest gewonnen. Verrassend is dat niet want voor een vergelijkbare XC40 ben je 52 mille kwijt. De klant krijgt dus heel veel waar voor zijn geld, ook als hij voor de abonnementsoptie kiest. Je kan uit elke kleur kiezen zolang het maar blauw of zwart is en je zult het moeten doen met opvallende kleuraccenten op de carrosserie.

Een maandabonnement op de Lynk & Co kost 500 euro en dan hoef je zelf alleen nog maar de brandstof te betalen. Het tarief is gebaseerd op 15.000 kilometer per jaar. Rijd jij meer, dan worden die extra kilometers in rekening gebracht. Tot nu toe klinkt de formule van Lynk & Co als ‘private lease’, maar het revolutionaire zit hem er in dat men de 01 ook mag verhuren als jij hem zelf niet gebruikt. Auto’s staan meer stil dan ze rijden, terwijl de vaste kosten wel doortikken. Lynk & Co heeft dus nu een manier bedacht waarmee de 01 geld oplevert als je hem zelf niet gebruikt. Je kan het als een vorm van onderverhuur zien waarbij de huurder een deel van zijn kosten kan terugwinnen.

Ook klantvriendelijk is de mogelijkheid om het contract elke maand zonder gedoe te kunnen opzeggen, Besluit de klant de Lynk & Co te verhuren, dan kan hij zelf de prijs bepalen. Evenals aan wie hij hem verhuurt en voor hoe lang. Alles wordt via een app afgehandeld. Lynk & Co regelt de verzekering die ook de schade dekt als er iemand anders (de huurder bijvoorbeeld) in de 01 gereden heeft. Gebruikers zien op dezelfde wat beschikbaar is en sturen een boekingsverzoek. Vervolgens kan de eigenaar dat accepteren of weigeren. Accepteert de eigenaar, dan wordt de smartphone van de gebruiker voor de periode van de gebruiksduur meteen de sleutel om de auto te openen en te starten. Om misbruik tegen te gaan, worden beide partijen door elkaar beoordeeld. Gebruikers of auto’s met veel slechte beoordelingen worden dan vroeg of laat uit het systeem gegooid. En de kilometers die door een betalende huurder worden afgelegd, vallen niet onder de 15.000 vrije kilometers van de abonnee. Theoretisch is het dus mogelijk om in een maand tijd meer aan de 01 te verdienen dan het abonnement kost.

Aanvankelijk mikte Lynk & Co voor het eerste jaar op zo’n 9.000 Europese klanten (die intern ook wel ‘leden’ worden genoemd). Intussen zijn het er al meer dan 60.000. De verrassend grote vraag naar het abonnementsmodel van Lynk & Co bezorgt het merk een luxe probleem. Men kan de vraag amper bijhouden en daarnaast zal Visser nu de bedrijfsschaal moeten aanpassen. Zo wordt er nu gewerkt aan een nieuw hoofdkwartier in Göteborg. Dat kantoor is overigens net zo bijzonder als het businessmodel van Lynk & Co: diverse ontspanningsruimtes, opmerkelijk meubilair en voor niemand een vaste werkplek of bureau. Zelfs niet voor de baas.

Visser denkt dat Lynk & Co een veel groter potentieel heeft want tot nu toe is er nauwelijks marketingbudget en de naamsbekendheid bedraagt slechts 5 procent. Zelf eigenaar worden van een 01 kan dus ook: je kan nu een nieuw exemplaar komen, of over een tijdje een tweedehands Lynk&Co waarvan het abonnementscontract is afgelopen. Vanuit deze optiek bezien wedt het Chinese automerk dus op 2 paarden en dat legt het bedrijf geen windeieren.

 

Reageren is niet mogelijk.