Europa plant veel te weinig laadpalen

0

Het aantal benodigde openbare laadpunten, zoals ingeschat door de Europese Commissie, is bij lange na niet genoeg om de verkoopstijging voor elektrische auto’s bij te houden. Dat concludeert de brancheorganisatie van autofabrikanten ACEA in een nieuw rapport over elektrisch vervoer.

In 2030 zijn er volgens onderzoek in opdracht van ACEA minimaal 6,8 miljoen openbare laadpunten nodig om de door de Europese Unie voorgestelde vermindering van de CO2-uitstoot (55 procent) te realiseren. De brancheorganisatie waarschuwt dat het aantal laadpalen dat in het eigen onderzoek is becijferd, bijna het dubbele is van het aantal dat de Europese Commissie noemt.

De cijfers van ACEA zouden betekenen dat er per week tienduizenden laadpalen bij geplaatst moeten worden. Op dit moment worden er echter slechts zo’n 2.000 laadpalen per week geïnstalleerd. De auto-industrie heeft volgens ACEA grote zorgen over de traagheid waarmee de benodigde infrastructuur wordt aangelegd. De laatste 5 jaar vertienvoudigde de verkoop van het aantal elektrische auto’s, maar het aantal openbare laadpunten groeide lang niet zo snel.

Het onderzoek schat de jaarlijkse kosten voor de openbare laadpaal infrastructuur op 8 miljard euro. De investeringen die gedaan moeten worden, zijn volgens de onderzoekers “omvangrijk”, maar tegelijkertijd slechts een fractie van de totale kosten voor andere infrastructurele projecten, zoals bijvoorbeeld de aanleg van 5G. De investeringen zorgen bovendien voor “enorme klimaatvoordelen”, aldus het rapport.

 

Reageren is niet mogelijk.