Nieuwe Fiat 500e komt in 2027

0

Fiat kondigt nu al een volgende generatie van de elektrische 500 aan en zorgt ervoor dat deze net als de huidige editie in Turijn geproduceerd gaat worden.

De thermische uitvoeringen van de Fiat 500 komen uit Polen dus het is geen vanzelfsprekendheid dat de nieuwe generatie in Italië gebouwd gaat worden. Bovendien leidt de fusie van Fiat Chrysler Automobiles met Peugeot SA tot een reorganisatie van het assortiment en de productiecapaciteit van de vele betrokken merken, niet in de laatste plaats omdat de Europese – Amerikaanse reus tegen 2030 zal stoppen met het op de markt brengen van auto’s met een verbrandingsmotor in onze marktregio. In deze context wil Fiat geruststellen over de toekomst van zijn icoon, de 500.

De nieuwe generatie van de volledig elektrische stadsauto, gelanceerd in 2020 en voorlopig samenwonend met zijn thermische voorganger, zal worden vervangen zodra het einde van zijn commerciële cyclus is bereikt. Als onderdeel van de specialisatie van de 14 Stellantis merken richt Fiat (om interne concurrentie te vermijden) zich opnieuw op kleine voertuigen. Dit betekent dat de elektrische 500 zeker een opvolger krijgt. De nieuwe generatie wordt verwacht in 2027. De levenscyclus van de huidige editie is daarmee veel korter dan die van het thermische model, die sinds 2007 in de catalogus staat. Maar de vervanging wordt gedicteerd door verplicht gebruik door Fiat van het nieuwe STLA Small platform dat zal worden ingehuldigd door de volgende generatie Peugeot e-208 (P31) die in 2026 op de markt komt. Zijn technische basis zal ook als basismateriaal dienen voor de nieuwe 500e. Fiat moet daardoor in een relatief kort tijdsbestek veel afschrijven op haar eigen platform, maar die kosten kunnen ruimschoots worden terugverdiend met de schaalvoordelen die de STLA Small architectuur biedt.

Net als de huidige 500e zal de toekomstige elektrische stadswagen worden geproduceerd in de Italiaanse fabriek van Mirafiori, in de buitenwijken van Turijn, een historische industriële site van Fiat die in 1939 werd ingehuldigd. Deze faciliteit zal worden gereserveerd voor de productie van geëlektrificeerde modellen van Stellantis. Concreet haat het daarbij om, naast de nieuwe elektrische 500, de Maserati GranTurismo, GranCabrio en Quattroporte. Die zullen uitsluitend in elektrische vorm om de markt komen. Het is een combinatie van uitersten maar als dit betekent dat de nieuwe Fiat 500e dezelfde bouwkwaliteit krijgt als de modellen met de drietand als logo, dan zal geen enkele merk fan daar moeilijk over doen.  

Reageren is niet mogelijk.