Tijd voor revanche: Renault Austral ontmoet Peugeot 3008

0

Of Renault het nou leuk vindt of niet, de Kadjar zal de autogeschiedenis in gaan als de auto die aan het kortste eind trok in de meedogenloze concurrentiestrijd met de Peugeot 3008. Maar nu breekt voor het merk met het wybertjes logo de fase van herovering van marktaandeel in het SUV C segment aan. Een ambitieuze missie, maar Renault wapent zich voor deze strijd met de nieuwe Austral. Heeft die het is zich om de Peugeot 3008 te doen wankelen of is dat toch niet zo eenvoudig als men hoopt?

Renault moet herstellen, en snel. In het SUV C segment was het merk lange tijd bij gebrek aan een voldoende aantrekkelijk model, gedwongen om toe te kijken hoe de Peugeot 3008 er met de bui vandoor ging. Maar nu wil Renault een inhaalslag maken. Het moet gezegd dat de concurrentiestrijd in die autoklasse nog nooit zo hevig was. Want naast de Peugeot 3008 die over de eeuwige jeugd lijkt te beschikken, is er het Koreaanse duo Hyundai Tucson / Kia Sportage dat imponeert met diverse hybride aandrijfmogelijkheden en de onverstoorbare Volkswagen Tiguan.

Peugeot3008RenaultAustralRevanche6

Zoals gebruikelijk bij Renault: als je een slechte ervaring wilt verdringen, verander je alles, inclusief de naam van de betreffende auto. Dit was al het geval bij de Talisman die zojuist uit de catalogus is verwijderd. Die moest het publiek de Laguna doen vergeten die in zijn laatste editie niet erg overtuigend was. Zo zal het ook zijn met de vervanger van de Kadjar, de Austral, die een paar weken geleden werd gepresenteerd. Hij staat op een nieuw platform, een zeer hightech interieur en beschikt over up-to-date motoren. Maar Autointernationaal vindt het design teleurstellen. Zelfs als de Austral 5 jaar geleden zijn debuut had beleefd zou niemand het ontwerp als ‘revolutionair’ hebben bestempeld. Anders gezegd: is de look van de Renault nu al verouderd?

Peugeot3008RenaultAustralRevanche8

Maar omdat je een boek niet op basis van zijn cover moet beoordelen verdient de Austral een nadere inspectie waarbij oog dient te zijn voor zijn innerlijke waarden. En om tot een gefundeerde conclusie te kunnen komen, is er een confrontatie met zijn grootste rivaal gearrangeerd, de Peugeot 3008. Samen in een studio, onder de schijnwerpers, staan ​de ​Austral en de 3008 tegenover elkaar. En jawel: de eerste indruk van een paar weken geleden blijkt te kloppen. De vergelijking is nogal vleiend voor het leeuwenmodel. Ondanks zijn 7-jarige leeftijd is de 3008 niet echt verouderd als je hem naast zijn nieuwe rivaal ziet staan. Zeker, de grote restyling die in 2020 is uitgevoerd en die vooral de voorkant heeft aangetast, heeft er veel mee te maken.

Peugeot3008RenaultAustralRevanche7

Als het design vooral een kwestie van smaak blijft, heeft de Austral duidelijk niet ingezet op de visuele schok om mensen over hem te laten praten. Vrij conventioneel in zijn proporties, distilleert de nieuwe Renault zijn moderniteit alleen in details. Voorbeelden zijn de voor- en achterlicht signatuur, de vouwen in de carrosserie aan de zijkanten en de zeer geribbelde motorkap. Voor de rest zien we de klassieke volumes van een SUV uit het C segment, waarbij de Austral er de voorkeur aan geeft met zijn rondingen te spelen, tegenover de meer prominente, strakke lijnen van de 3008.

Peugeot3008RenaultAustralRevanche4

Aan boord is het een ander verhaal. Door de interieurindeling over te nemen die we al zagen in de nieuwe Mégane E-Tech, is de Austral zijn rivaal duidelijk een stap voor. Het scherm voor de bestuurder fungeert als een digitaal dashboard en wordt verlengd met nog een display, dit keer verticaal, voor het infotainment systeem. Deze nieuwe interface, OpenR genaamd, brengt Austral in een nieuw tijdperk van moderniteit.

Peugeot3008RenaultAustralRevanche

Het interieur van de 3008 neemt je een paar jaar terug in de tijd. We hebben hier echter te maken met een cabine die op zijn zachtst gezegd origineel is, maar met als keerzijde een complexe indeling. Verder kunnen het multimediasysteem van de oude generatie en de gedateerde graphics de leeftijd van de Peugeot niet langer verbergen. Aan de fabricagekant maakt de Austral ook een zeer goede indruk. Merk op dat we hier aan boord zijn van de Alpine Spirit uitvoering, met een sportievere presentatie. Carbon inzetstukken, alcantara en blauwe stiksels: alles is kwalitatief hoogwaardig. Maar toch slaagt de Renault er op dit punt niet in om de 3008 te overtreffen.

Peugeot3008RenaultAustralRevanche3

Aan de andere kant valt de vergelijking van de leefruimte duidelijk in het voordeel van de Austral uit. Gebaseerd op het nieuwe CMF-C platform van de Alliantie (een technische basis die hij deelt met de Nissan Qashqai), profiteert de Renault van een geoptimaliseerde lay-out. Het resultaat is een veel betere bewoonbaarheid dan die van de 3008, zowel voorin als achterin. Beenruimte, hoofdruimte, elleboogbreedte: het is veel prettiger reizen voor passagiers in de Renault, die bovendien over een verschuifbare zitbank beschikt.

Peugeot3008RenaultAustralRevanche2

Aan de kofferzijde daarentegen maakt de Austral minder vonken met een correct volume van 500 liter (520 liter voor de 3008). Door de hybrideversies te vergelijken, moet de Peugeot, hij is oplaadbaar, omgaan met een compartiment dat is teruggebracht tot 395 liter, tegen 430 liter voor de Austral wanneer deze is uitgerust met E-Tech techniek.

Onder de motorkap maakt de Austral een paar duidelijke keuzes. Net als zijn neef Nissan Qashqai negeert hij diesels en doet hij geen moeite om plug-in hybride techniek te herbergen. Hij vertrouwt liever op geëlektrificeerde benzinemotoren. De nieuwigheid komt van een gloednieuw 1.2 TCe driecilinder blok van 130 pk. Uitgerust met geavanceerde micro hybridisatie en een 48 Volt circuit, zou de krachtbron volgens Renault net zo sober moeten zijn als een diesel. Het is deze nieuwe driecilinder die als basis dient voor de AustralE hybride versies. Er zijn 2 varianten met keuze uit 160 of 200 pk. In het middensegment zal de bekende 1.3 uit de alliantie het gamma vervolledigen met 140 of 160 pk. Er is dus genoeg te kiezen, maar uiteindelijk is het motorengamma minder breed of ‘gespierd’ dan dat van zijn rivaal, de 3008. Die kan nog steeds rekenen op zijn 130 pk sterke BlueHDi diesel en een 2-tal Puretech benzinemotoren waarvan de krachtigste goed is voor 180 pk. Met 225 pk 0f 300 pk spreekt de 3008 ook in hybride vorm het meest tot de verbeelding als het om systeemvermogen gaat.

Peugeot3008RenaultAustralRevanche9

 

Conclusie

De eerste conclusie is dat de Peugeot 3008 zijn status als benchmark heeft weten te behouden. Maar dankzij een nieuw platform kan de Austral het lage gewicht van zijn voorganger Kadjar combineren met een veel ruimer interieur en een hoogwaardigere afwerking (van de jongste Qashqai is inmiddels bekend dat hij veel dynamischer rijdt dan in het verleden). Bovendien zal het mogelijk zijn om bij Renault te kiezen voor achterwielbesturing; een primeur in het SUV C segment.

Spannend wordt het om te zien voor welke tarieven Renault bij de Austral zal kiezen. Dat de Kadjar opvolger hoger in de markt zal worden gezet, lijkt een feit te worden. Dat zal hem meer in het vaarwater van de Peugeot 3008 brengen, een model dat bekend staat om zijn hoge prijzen. Hoewel een dynamische confrontatie natuurlijk noodzakelijk is om een ​​nauwkeuriger idee te krijgen, lijkt de Austral goed uitgerust om te vechten in deze ultra competitieve categorie. Veel aantrekkelijker dan de Kadjar, maar tegelijkertijd geen revolutie in zijn genre. Wel is hij van binnen moderner en technologischer dan de 3008, bovendien is het ruimteaanbod groter.

Blijft over de motoren. Het ontbreken van oplaadbare stekker hybride aandrijftechniek bij de Austral is niet zonder risico. Peugeot heeft daar bij de 3008 juist veel succes mee.

 

 

Reageren is niet mogelijk.