Toekomstige Peugeot 3008 in duel met Renault Austral

0

Volgend jaar vernieuwt Peugeot zijn kip met de gouden eieren: de 3008. De derde generatie krijgt een look die mogelijk geïnspireerd is op de E-Legend conceptstudie. Moet de net onthulde Renault Austral zich zorgen maken? Een eerste virtuele vergelijking kan klare wijn schenken.

Begin maart onthulde Renault de Austral: een nieuwe SUV die de Kadjar aflost. Ondanks de naamswijziging en modernere aandrijftechniek biedt het model uiterlijk vooral meer van hetzelfde. Het design is eerder oubollig dan revolutionair. Betekent dit dat er sprake is van een gemiste kans om de Peugeot 3008, die vorig jaar een facelift onderging, van de troon te stoten als populairste Franse SUV in het C segment? Commentatoren houden hun hart vast voor 2023 als Peugeot de compleet nieuwe 3008 zal lanceren. Zal het Renault model het leeuwenoffensief, amper een jaar na de lancering van de Austral, kunnen bijbenen? Of zal hij hetzelfde lot ondergaan als de Kadjar?

Peugeot is van plan om voor zijn volgende 3008 helemaal opnieuw te beginnen, vooral omdat een nieuwe ontwerper de leiding heeft over het project. Nadat Gilles Vidal naar Renault vertrok, was het zijn collega Matthias Hossann, een voormalig conceptstudie ontwerper, die de ontmoedigende taak heeft om de Peugeot stijl opnieuw te definiëren. De man achter het E-Legend conceptstudie (gepresenteerd op de Autosalon van Parijs in 2018) zou daarom het idee van een front in 504 stijl kunnen oppakken en toepassen op productiemodellen als de 3008.

Peugeot3008RenaultAustral2023b

Dit betekent dat de derde generatie van de SUV dus atletischer zou kunnen worden, met grote luchtinlaten, een vierkante grille versierd met het nieuwe logo en meer uitgesproken rechte hoeken. De koplampen, ook erg vierkant, zouden een nieuwe licht signatuur kunnen krijgen met 3 klauwen, in de lijn van de achterlichten van de recente producties van het merk.

Peugeot3008RenaultAustral2023c

Omgekeerd speelt de Renault Austral de rondingenkaart met optiek in C vorm; een relatief rond dak en enkele carrosserieplooien op de deuren en de motorkap die het geheel energie geven. Deze SUV, die zich uitstrekt over 4,51 meter, biedt ook een contrasterend F1-blad zoals de elektrische Mégane E-Tech. Het exemplaar op de foto is voorzien van de Esprit Alpine afwerking die de sportief ogende R.S. Line versie vervangt, met een specifieke satijn grijze kleur en een paar nieuwe elementen zoals badges en velgen.

Peugeot3008RenaultAustral2023e

Renault haalt de achterstand die de Austral aan de buitenkant heeft van binnen in. De ontwerpers hebben hier een geweldige presentatie-inspanning gedaan en het OpenR dashboard van de elektrische Mégane overgenomen. De lay-out is enigszins herzien met een hogere middenconsole, waardoor er wat opbergruimte aan boord is. Een 2-tal 12 en 12,3 inch L-vormige schermen tonen de rij informatie en het multimediasysteem van Google. Achterin biedt een verschuifbare zitbank van 16 cm een ​​royale modulariteit, met meer of minder bagageruimte, afhankelijk van de vereisten.

Peugeot3008RenaultAustral2023d

Peugeot zou van haar kant de i-Cockpit architectuur in detail kunnen herzien door, zoals bij de recente 308, de nieuwe aanpasbare sneltoetsen te integreren op een extra touchscreen dat onder het centrale scherm is geplaatst. Sommige nieuwe functies kunnen bij de SUV verschijnen, zoals 3D-instrumentatie (reeds beschikbaar op andere modellen, waaronder de jongste 308) of het capacitieve stuur, dat wordt gebruikt om te controleren of de bestuurder oplettend is tijdens half autonoom rijden.

 

Motoren

Qua motoren heeft de Renault Austral geen diesel meer het menu staat en vertrouwt hij vooral op elektrische assistentie voor benzinemotoren. Een nieuwe driecilinder 1.2 TCe met 130 pk arriveert in de catalogus. Die beschikt over 48 Volt milde hybridisatie. Dit blok wordt ook gebruikt op een nieuwe E-Tech hybride versie met 160 of 200 pk. Ook een viercilinder 1.3 TCe van 140 of 160 pk zit in het spel. Vooralsnog staat er geen oplaadbare hybride varianten op het programma, ook al sluit Renault niet uit dat die later worden aangeboden. Van zijn kant zal de toekomstige Peugeot 3008 gebaseerd zijn op een nieuw platform. De SUV zal de EMP2 basis verlaten voor de nieuwe STLA Medium architectuur met als kenmerken een modulaire opzet en ‘multi energie toepassingen’. De nieuwe Peugeot 308 zal dus enerzijds leverbaar worden met klassieke thermische motoren, al dan niet gecombineerd met alle mogelijke vormen van hybridisatie, (in dat geval zal er sprake zijn van een nieuwe 8-traps automatische transmissie die is ontworpen in samenwerking met Punch Powertrain) en anderzijds in een volledig elektrische variant, met batterijen tot 100 kWh, oftewel 600 tot 700 km actieradius (dit rij bereik is veel groter dan dat van de toekomstige Peugeot e-308, die een limiet van 400 km zal hebben).

 

Conclusie

Je kan er niet omheen: Peugeot houdt de troefkaarten in het C SUV segment handen. Renault heeft de kans om de opvolger van de Kadjar een verfrissend nieuw exterieur design te geven niet gegrepen. Daarnaast is het ontbreken van een volledig elektrische uitvoering een gemiste kans. De Europese verkoopcijfers, met hogere posities voor de Peugeot modellen 208/e-208 en 2008/e-2008 dan voor de Clio en Captur, leren dat de consument zo’n breed spectrum aan aandrijfopties waardeert. Dat zal bij de 3008/e-3008 niet anders zijn, zeker niet als de laatste versie inderdaad 600 à 700 kilometer rijbereik biedt. Voor wat betreft het interieur van de SUV zal Peugeot waarschijnlijk voortborduren op het i-Cockpit thema en dat is prima want dit dashboardconcept doet nog steeds niet verouderd aan. Het exterieurdesign van de nieuwe 3008 is nog in nevelen gehuld. Op de computerfoto ziet de SUV er niet onbetwist aantrekkelijk uit, maar saaier dan de Austral oogt, kan de nieuwe Peugeot nooit worden ….

Reageren is niet mogelijk.