Utrecht heeft wereldprimeur met bidirectionele Hyundai Ioniq 5

0

Utrecht heeft een wereldprimeur te pakken: de eerste bidirectionele Hyundai Ioniq 5 is gelanceerd in Cartesius. Deze nieuwe wijk moet het eerste bidirectioneel ecosysteem in de wereld worden. Dat is zo bijzonder dat staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen er voor langskwam.

Vehicle-to-Grid is het concept dat een elektrische auto niet alleen stroom van het net kan afnemen, maar ook kan teruggeven als dat nodig is. Zo worden de auto’s (die dan als batterij functioneren) echt onderdeel van het elektriciteitsnetwerk. Bidirectionele elektrische auto’s, waarvan de nieuwe Hyundai Ioniq 5 tot nu toe een van de weinige is, worden geladen met lokaal opgewekte duurzame stroom, en de voertuigen kunnen de elektriciteit weer terug leveren aan het net wanneer dat nodig is. Dat is bijvoorbeeld het geval als er in een grote vraag is naar elektriciteit dat niet allemaal op dat moment duurzaam opgewekt kan worden. De auto’s werken dan als een buffer.

HyundaiIoniq5WeDriveSolar

Dit alles wordt gezien als een belangrijke stap die genomen moet worden om onze energiehuishouding en mobiliteit goed te verduurzamen. Met de levering van 25 exemplaren van de eerder genoemde Hyundai Ioniq 5, krijgt Utrecht als eerste regio ter wereld de mogelijkheid de V2G technologie grootschalig in te zetten. Dit gebeurt allemaal in Cartesius, een nieuwe wijk waar momenteel duizenden woningen in aanbouw zijn. Het toekomstscenario is dat straks duizenden auto’s in Utrecht werken als een buffer in een duurzaam energiesysteem waarin zon- en windenergie de belangrijkste bronnen worden. Daar moeten uiteraard nog wel de nodige stappen voor genomen worden.

Robin Berg, directeur van het Utrechtse We Drive Solar: “Met de unieke Vehicle-to-Grid technologie kan We Drive Solar nu 25 stuks en eind dit jaar 150 exemplaren van de Ioniq 5 grootschalig auto’s inzetten als opslag van duurzame energie. Daarmee maken we samen met Hyundai van Utrecht de eerste stad ter wereld met een bidirectioneel ecosysteem”. Staatssecretaris Heijnen: “Wij krijgen vandaag een kijkje in de toekomst, op wat straks hopelijk normaal is. Elektrische auto’s die opladen als er veel elektriciteit beschikbaar is, en elektriciteit teruggeven aan het stroomnet als er een tekort is. Dat is mooi voor de elektrische rijder én nog mooier voor de energietransitie. Wij geven ons stroomnet zo letterlijk en figuurlijk meer power, en dat is een goeie zaak”.

3 jaar geleden werd de allereerste bidirectionele publieke laadpaal in gebruik genomen in Utrecht. Inmiddels staan er ruim 1.000 van dergelijke laadpunten die auto’s niet alleen duurzaam kunnen opladen, maar ook kunnen ontladen, in de stedelijke agglomeratie. Utrecht is daarmee de eerste stad en regio met een grootschalig bidirectioneel ecosysteem bestaande uit honderden V2G-laadpunten en de grootste bidirectionele laadpleinen ter wereld. Maar, dat moet gezegd worden, er zijn eigenlijk nog geen auto’s in particuliere handen die al kunnen laden en ontladen. Daar moet de komende jaren met hulp van Hyundai verandering in komen.

Reageren is niet mogelijk.