China ziet afzet sterk dalen en gooit het roer in China om

0

De Volkswagen Groep heeft niet alleen enorm te lijden onder de chipcrisis, maar ook nog steeds onder de coronabeperkingen. Dit is te merken aan de klantleveringen in mei. Wereldwijd daalden die afgelopen maand met 23,5 procent tot 658.300 voertuigen, zo maakte het bedrijf vrijdag in Wolfsburg bekend.

In de eerste 5 maanden van 2022 overhandigde de Volkswagen Groep de sleutels van 3,07 miljoen voertuigen aan klanten, wat ruim een kwart minder was dan een jaar geleden. Het gebrek aan elektronische chips zorgt nog steeds voor problemen en op de belangrijke Chinese markt trekt de verkoop in veel regio’s pas weer aan na de vergaande corona lockdowns. Concerntopman Herbert Diess verwacht in de tweede helft van het jaar enige versoepeling bij de chips krapte en daarnaast zou de situatie in China geleidelijk weer moeten verbeteren.

In West Europa leverde Volkswagen vorige maand 22,9 procent minder voertuigen aan klanten en in China was de daling met 23,8 procent iets hoger. Bij de afzonderlijke merken stond het kern merk Volkswagen duidelijk onder druk met een min van 23,3 procent, maar bij dochter Skoda was de daling met 39,3 procent nog groter. Bij Audi bedroeg de daling 21,3 procent, terwijl de verkoop bij het zeer winstgevende Porsche met 10,4 procent daalde.

 

China

China is de grootste afzetmarkt voor de Volkswagen Groep. Daarom is het land van bijzonder belang. De autofabrikant reorganiseert nu haar managementstructuur aldaar. Naast de verschillende merken in de Volksrepubliek wil de autofabrikant in de toekomst de hoogste organen van de landendivisie meer betrekken bij beslissingen over techniek en de ontwikkeling van nieuwe modellen, en de managers aldaar meer verantwoordelijkheid geven.

“Met de nieuwe structuur in China leggen we de basis voor een sterk, geïntegreerd beheer van onze groepsactiviteiten in nauwe samenwerking met onze joint venture ondernemingen. De Chinese regio krijgt aanzienlijk meer beslissingsbevoegdheid en onafhankelijkheid. Op deze manier stemmen wij onze diensten, technologieën en producten nog sneller en consistenter af op de specifieke behoeften van onze klanten ter plaatse”, aldus de baas van de Chinese divisie, Ralf Brandstätter, vrijdag. Daartoe haalt Volkswagen in China de manager Marcus Hafkemeyer van de Chinese technologiegigant Huawei in het topmanagement als hoofd technologie, en de vorige landenbaas van Rusland, Stefan Mecha, zal het kern merk en de groepsverkopen in het land leiden.

Brandstätter , die voorheen het kern merk op mondiaal niveau leidde, wordt eindverantwoordelijk voor de hele Chinese business. Om dichter bij het vuur te kunnen zitten, verhuist hij van Wolfsburg naar Peking. Hij stapt ook over naar de Group Executive Board, waar Diess tot nu toe verantwoordelijk was voor de Chinese activiteiten. De topman moest in december de verantwoordelijkheid voor China overdragen na een dispuut met de werknemers en zal zich in de toekomst vooral concentreren op de softwarestrategie van de Volkswagen Groep.

Jarenlang gingen de zaken voor Volkswagen in China uitstekend. De Duitsers zijn marktleider op ’s werelds grootste automarkt. Maar er was al geruime tijd een probleem: vooral het gebrek aan microchips trof de autofabrikant daar en de opmars van batterij elektrische auto’s in China, waar investeerders scherp naar uitkeken, verliep aanvankelijk niet soepel. In Wolfsburg is de Volksrepubliek doorgaans goed voor ongeveer 40 procent van alle auto’s die aan eindklanten worden geleverd, maar dat percentage staat de laatste tijd onder druk.

In China wil de Volkswagen Groep nu het tij keren door klanten te winnen met producten die speciaal zijn ontwikkeld voor de lokale markt en met een sterk gedigitaliseerd aanbod. Het kern merk heeft daar nog steeds problemen mee, zo erkende Diess al diverse keren. De productontwikkeling in de regio moet nu meer merken overschrijdend worden opgezet en versneld. Daarnaast moet er meer personeel worden ingezet. Hafkemeyer was vóór Huawei in dienst bij Audi en BMW, en werkt al enkele jaren in China.

Reageren is niet mogelijk.