Ook Suzuki S-Cross wordt een echte hybride

0

Suzuki biedt zijn S-Cross vanaf deze zomer aan in 1.5 DualJet Hybrid uitvoering. Diens motor is geavanceerder dan de 1.4 BoosterJet versie met milde 48 Volt hybridisatie. Volgens de fabrikant vermindert de nieuwe krachtbron het verbruik en de CO2-uitstoot van de S-Cross.

In 2021 ontving de Suzuki S-Cross al milde hybride techniek. De SUV kon toen worden geconfigureerd met een 1.4 BoosterJet motor die voorzien was van een 48 Volt systeem, eveneens om het brandstofverbruik en de uitstoot van vervuilende stoffen enigszins te verminderen. Nu voegt Suzuki een tweede hybride motor toe aan de catalogus van haar S-Cross. En die is wat geavanceerder. Zo krijgt de Suzuki S-Cross een 1.5 DualJet Hybrid motor die de Japanse fabrikant zelf graag omschrijft als “zelf opladend”. De term betekent simpelweg dat het een traditionele hybride is, en geen plug-in variant met een grotere batterij.

SuzukiScrossFaceliftHybrid2

Deze nieuwe motor combineert een 102 pk sterke benzinemotor met een elektrische collega die goed is voor 33 pk. Het totale cumulatieve vermogen is vastgesteld op 115 pk. Gecombineerd met een AGS geautomatiseerde 6 versnellingsbak, stelt de 1.5 DualJet Hybrid motor de S-Cross in staat om onder bepaalde omstandigheden in hybride modus of volledig elektrische te rijden. Het elektrische gedeelte van de aandrijflijn maakt het namelijk mogelijk om met lage snelheid te rijden zonder de verbrandingsmotor in te schakelen. Ook achteruit. “Tijdens hogere belastingen ondersteunt de elektromotor het thermische blok en beperkt het zijn brandstofbehoeften”, zo schrijft Suzuki in een persbericht.

Zoals vaak het geval is bij hybride modellen is het mogelijk om voor meerdere rij modi te kiezen. Er zijn er hier 2: de standaardmodus biedt “meer dynamiek” door thermische energie en elektriciteit te combineren, terwijl de Eco stand prioriteit geeft aan elektrische voortstuwing. Volgens de officiële cijfers van de fabrikant en de WLTP homologatiecyclus ligt het verbruik van deze nieuwe S-Cross 1.5 DualJet Hybrid tijdens een gemengd traject rond de 5,2 liter per 100 km. In de stad, zo kondigt Suzuki aan, daalt het verbruik tot 4,7 liter, terwijl de CO2-uitstoot “zou worden verlaagd tot 118 g/km”.

De prijs van deze nieuwe S-Cross 1.5 DualJet Hybrid is op het moment van het schrijven van dit nieuwsbericht nog niet bekend. Suzuki is van plan om de eerste exemplaren van dit model in het najaar van 2022 aan zijn klanten te leveren. Autointernationaal verwacht een meerprijs van circa 3.000 euro ten opzichte van de handgeschakelde 1.4 Booster Jet uitvoering. Dat betekent een instaptarief van 32.795 euro voor het uitrustingsniveau Select. De basisvariant van de S-Cross, Comfort genaamd, kan niet worden gecombineerd met de nieuwe hybride aandrijflijn.

 

 

Reageren is niet mogelijk.