Rem op nieuwe laadpalen door overvol stroomnet

0

In 2025 zijn er duizenden woonwijken waar er geen laadpaal meer bij kan. Niet omdat er geen plek is, maar omdat het stroomnet aan de grens van haar maximale capaciteit zit. Daarvoor waarschuwt kenniscentrum ElaadNL. Ook netbeheerders zien problemen. De groeiende vraag naar elektrische voertuigen, en dus naar laadpalen, zorgt al snel voor overbelasting op het stroomnet.

Over 3 jaar wordt de beschikbare net capaciteit in 3.000 woonbuurten overschreden, zegt Rutger Croon van ElaadNL. Daar is volgens hem geen plek voor nieuwe laadpalen, tenzij wij elektrische auto’s op een slimme manier gaan laden. Daarmee wordt bedoeld dat het voertuig digitaal met het elektriciteitsnet verbonden wordt. Software zorgt er vervolgens voor dat elektrische auto’s alleen kunnen opladen als er elders weinig stroom wordt gebruikt, bijvoorbeeld ’s nachts. Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat schreef onlangs in een brief aan de Kamer dat deze techniek al vanaf 2025 de norm moet worden.

Netbeheerder Stedin bevestigt dat we fors moeten inzetten op de uitrol van slim laden. “Anders wordt het te druk op het net”. Een andere optie is het verzwaren van het stroomnet, maar dat kost veel geld. “Dat doen we dus liever niet”, aldus een woordvoerder van Stedin.

Ondertussen komen er in grote steden in rap tempo laadpalen bij, ziet MRA Elektrisch; een samenwerking tussen provincies op het gebied van elektrisch vervoer. In dit kader kwamen er in Amsterdam ruim 5.000 laadpalen bij en in Utrecht steeg het aantal met de helft naar ruim 2.300 aansluitingen. Tegelijkertijd nam het verbruik per laadpaal gemiddeld met zo’n 30 procent toe.

In 2050 zijn er in volgens ElaadNL bijna 5 miljoen laadpunten in Nederland. “En dat drukt flink op de net capaciteit”, zegt Pieter Looijestijn van MRA Elektrisch. Op het laagspanningsnet (waarop de meeste laadpalen zijn aangesloten) wordt het heel snel veel drukker, ziet netbeheerder Liander. Dat komt door de toenemende vraag naar laadpalen, maar ook door zonnepanelen en warmtepompen.

Als het aan staatssecretaris Heijnen ligt, wordt slim laden daarom de norm. Amsterdam experimenteert hier al mee. Maar ook met batterijen en door zonnestroom direct te gebruiken voor het opladen van auto’s voorkomen we problemen in duizenden wijken, zeggen experts.

Reageren is niet mogelijk.