In de Gigafactory in Shanghai is de 1 miljoenste ‘Chinese’ Tesla van de band gerold. In totaal heeft de automaker nu meer dan 3 miljoen auto’s gebouwd, zo meldt topman Elon Musk.
De imposante productieaantallen zijn vooral te danken aan de Model 3. Die is in Nederland inmiddels net zo’n vanzelfsprekende verkeersdeelnemer geworden als de Opel Kadett. Het verkoopsucces van de Model 3 is niet alleen te danken aan de kwaliteiten van die auto, maar ook aan het doorzettingsvermogen van Elon Musk die sinds de productiestart van de Roadster in 2009 al voor heel wat hete vuren heeft gestaan. Ondanks het zien van zwarte sneeuw was stoppen voor de Tesla topman geen optie. Zijn doorzettingsvermogen, en het verkoopsucces van de Model 3, leverde hem in 2021 de titel ‘de rijkste man op aarde’ op. Hij verdiende megaveel aan de aandelen Tesla dat uitgroeide tot het meest waardevolle automerk ter wereld.
Inmiddels heeft Tesla over de hele wereld fabrieken. Niet alleen in Californië, Texas en Duitsland, maar ook in Shanghai. Ook in deze Chinese havenstad staat een zogeheten Gigafactory. In Shanghai is deze maand de miljoenste auto van de band gerold, een rode Model Y. Volgens Musk zijn er nu in totaal 3 miljoen auto’s door Tesla op de wereld gezet. Het zal niet lang duren voordat het 4 miljoenste exemplaar een feit is. De fabrieken in Texas en Berlijn beginnen langzaam op stoom te komen, waardoor de automaker zijn productie flink kan opschroeven.
Maar dat de miljoenengrens nu al diverse keren in korte tijd gepasseerd is, is vooral te danken aan de productiefaciliteit in Shanghai. In 2020 ging het namelijk pas echt los met de opening van de zogeheten Gigafactory 3 aldaar. In de Chinese fabriek worden zowel de Model 3 als de Model Y door Tesla geproduceerd. Musk denkt dat het laatste type nog succesvoller wordt. Tesla wil de productie daarom flink gaan opvoeren in China. De productiecapaciteit gaat mondiaal richting de 2 miljoen auto’s op jaarbasis.
De 1 miljoenste Tesla rolde in 2020 in Fremont (Californië) van de band. 2 jaar later zag daar ook het 2 miljoenste exemplaar het levenslicht. Eind 2018 startte Tesla met de bouw van zijn Chinese Gigafactory. In augustus 2019 was de enorme faciliteit klaar voor gebruik, al zou het tot oktober duren voordat de eerste auto (een Model 3) er van de band liep. In een kleine 3 jaar tijd heeft Tesla daar nu dus 1 miljoen auto’s gebouwd. De Chinese fabriek was de eerste productiefaciliteit buiten de Verenigde Staten, maar zeker niet de laatste. Tesla heeft ook plannen voor een fabriek in Canada. Een tweede productiefaciliteit in China wordt niet uitgesloten. Verder staat India op het wensenlijstje van Musk.