Is de Citroën C5 X de nieuwe Renault 16 of …?

0

Het is een jaar geleden dat Citroën de orderboeken opende voor de C5 X. De levering van dit in China gebouwde model is in Europa inmiddels op gang gekomen. In Nederland zijn er nu 229 exemplaren op kenteken gezet, waarvan 33 stuks in augustus. Daarmee heeft de C5 X een podiumplaats weten te bemachtigen, want alleen de Peugeot 508 en de Volkswagen Passat gingen in zijn klasse (D segment, geen premium status) vaker over de toonbank. De pers heeft de C5 X afgelopen voorjaar kunnen testen en kwam tot een tamelijk positief eindoordeel. Die gunstige recensie heeft de Citroën vooral te danken aan zijn hoge comfortniveau. Daarnaast is er lof voor de hoeveelheid beenruimte achterin.

Al met al kan het marktdebuut van de C5 X als geslaagd worden beschouwd. De Citroën roept daarmee herinneringen op aan de Renault 16. Die landgenoot kon zo’n 55 jaar geleden evenmin makkelijk in een hokje worden geplaatst en versloeg qua comfort ook de complete concurrentie. Zelfs de Duitse pers was vol lof over de Renault 16. In Nederland waren journalisten zelfs lyrisch. Dit was eind jaren zestig de grotere middenklasser om voor te gaan. De pers had ook de snellere Fiat 125 hoog zitten, maar dat model was toch een minder goede allrounder dan de Renault 16.

Renault16TS

Overigens scoorde Renault met de 16 vooral op exportmarkten goed. In eigen land kwam de verkoop maar moeizaam op gang. Dat had niks te maken met de auto, maar met de dealers van Renault. Die hadden hun hele business gebaseerd op het verkopen en inkopen van goedkope auto’s (4CV, Dauphine, R4, R8, R10 Major) en zaten niet te wachten op klanten die vanuit een Citroën ID19, Peugeot 404 of Simca 1500/1501 graag wilden overstappen op de Renault 16. Zij konden bij de dealers niet echt op een warm onthaal rekenen want zij hadden geen klanten aan wie zij een grotere tweedehands Citroën, Peugeot of Simca konden slijten. Pas nadat de dealers hun mindset hadden aangepast (vermoedelijk na een oekaze uit Parijs), ging het beter met de verkopen van de Renault 16 in eigen land, maar een verkooptopper à la de weinig goedkopere Peugeot 204 is het model nooit geworden. Het probleem van ‘goede auto, foute dealers’ speelde in die tijd overigens ook NSU parten. Dat merk had vooral een soort veredelde fietsenmakers als distributeur. Een Prinz klant deed daar niet moeilijk over, maar menig BMW 2000 / Opel Admiral / Mercedes 250 rijder besloot, na het zien van de armoedige showroom, rechtsomkeert te maken.

Vanwege de combinatie van meerdere carrosseriestijlen, het hoge comfortniveau en het ruime interieur zijn er dus parallellen met de Renault 16. Die landgenoot is allesbehalve de geschiedenis ingegaan als een flop dus er zijn ergere auto’s om mee vergeleken te worden, maar is de Citroën C5 X niet eerder de nieuwe Ford Scorpio?

 

… of is de Citroën C5 X de nieuwe Ford Scorpio?

Waarom deze laatste vergelijking? Wel nu, de laatste editie C5 kennen wij als sedan en als Tourer (stationwagen). Maar daarmee was Citroën op dood spoor beland, vandaar dat er voor de C5 X gekozen is voor een ‘van alles wat’ carrosserieconcept. Door er een soort eenpansgerecht van te maken en van alle markten thuis te zijn, moeten er altijd wel klanten te vinden zijn die het model zien zitten, zo is de redenatie van Citroën. Ford dacht met de liftback carrosserievorm voor de Scorpio ook het beste van 2 werelden te combineren: statig, zoals de Granada als sedan was, maar ook praktisch à la diens Combi (Turnier) variant voor als er grote honden of meubelstukken vervoerd moesten worden. Ford had ook marktonderzoek gedaan en was er van overtuigd dat de Scorpio een hit zou worden.

FordScorpio

Het liep anders. Dat kwam in de eerste plaats doordat bij marktonderzoek geldt: consumenten doen niet wat ze zeggen en zeggen niet wat ze doen. Het is een prima methode om feitelijk gedrag te registreren (bijvoorbeeld: wat hebt u gisteren gekocht?), maar als het om de toekomst gaat, kletst menig respondent uit zijn of haar nek. Het gevolg was dat BMW en Mercedes klanten gewoon hun eigen merk trouw bleven. Diegenen die halverwege de jaren tachtig een aalgladde carrosserie wel wisten de waarderen, werden door Audi met de 100 beter bediend. In eigen kring waren klanten furieus door het ontbreken van een stationwagen variant, want vijfde deur bij de Scorpio of niet: zij wilden “the real thing”. Vooral Britten waren die mening toegedaan. Vauxhall spon daar met de Carlton Estate garen bij, maar het was vooral voor Volvo waarvoor de rode loper op deze manier voor de stationwagen versie van de 740 werd uitgerold. Ford verloor dus heel wat Granada klanten, ook omdat de sedankopers door Rover met de nieuwe 800 prima bediend werden. Ford zou later alsnog een 4-deurs versie van de Scorpio lanceren maar die was gespeend van elke elegantie. Het nekschot voor het modeltype gaf de autofabrikant begin jaren negentig zelf met de ‘dode kabeljauwogen’ facelift.

Is het verkoopechec van de Scorpio het voorland van de C5 X? Nee, dat denk ik niet. De klanten van de oude C5 (die een kleine 10 jaar geleden uit de handel werd genomen) zijn al lang en breed vertrokken dus het is een goede zaak dat Citroën zich daar niet meer op richt. De C5 X is echt bestemd voor autoconsumenten die open staan voor wat anders oftewel een nieuwe carrosserievorm. Zoals 55 jaar geleden bij de Renault 16 het geval was. Het onconventionele design is bij uitstek geschikt om in eigen land klanten te verleiden, ook omdat het comfort van de C5 X van hoog niveau is. Vanuit deze optiek is het enorm jammer dat Citroën dit model in China laat bouwen. Daardoor zal niet alleen de chauvinistische autoconsument er met een grote boog omheen lopen (en daar heb je er in Frankrijk heel wat van), maar ook de Franse overheid. Anders gezegd: voor Fransen maakt het niet uit als een auto een vreemd eend in de bijt is, zolang hij zijn nest maar op nationale bodem heeft.

De C5 X zal dus nooit zo succesvol als de Renault 16 worden (al dient hier wel een nuancering te worden gemaakt, want de verkoopaantallen van de Opel Rekord of Peugeot 504 heeft het model nooit weten te realiseren). Maar een flop zoals de Ford Scorpio? Nee, dat model zorgde voor een cultuurschok in eigen kring. De C5 X is, Chinese productie of niet, een échte Citroën.

Reageren is niet mogelijk.