Volkswagen zit gevangen in China

0

De bedrijfsactiviteiten loskoppelen van China nu het steeds duidelijker wordt dat dit land vroeg of laat Taiwan zal annexeren, met alle mondiale gevolgen van dien? De afhankelijkheid van het communistische, dictatoriale regime in Beijing verminderen? Dat is geen optie voor Volkswagen.

In zijn eerste interview zegt Ralf Brandstätter (tweede van links op de foto naast de specifiek voor China ontwikkelde Volkswagen ID.6), het nieuwe lid van de Raad van Bestuur voor China: “Als wij nu stoppen met investeren in de regio, spelen wij over 3 jaar geen rol van betekenis meer op deze belangrijke markt”.

BrandstätterRalfVolkswagenChina

China is de belangrijkste afzetmarkt van Volkswagen. De autofabrikant was daar decennialang de onbetwiste marktleider en verkocht 40 procent van zijn voertuigen in het land. Westerse concurrenten waren stik jaloers op de resultaten die Volkswagen in China behaalde. Maar sinds 2019 neemt het aantal klantleveringen af. Eén van de redenen daarvoor is: het bedrijf uit Wolfsburg is tot nu toe slechts zwak vertegenwoordigd in het snelgroeiende segment van elektrische auto’s omdat de ID modellen niet in de smaak vallen vij de Chinese consument.

Om de problemen onder controle te krijgen, heeft een manager met een zetel in de Raad van Bestuur sinds augustus, na een onderbreking van enkele jaren, weer de leiding over de belangrijke Chinese activiteiten van de Volkswagen Groep. Die manager is Ralf Brandstätter, voorheen het hoofd van het merk VW.

VolkswagenChinaOmzetaandeel

Argumentatief draait Brandstätter de rollen om: er kan alleen meer onafhankelijkheid van China ontstaan als Volkswagen genoeg geld in kas heeft. “Maar wij verdienen een groot deel van het geld dat daarvoor nodig is juist in China”. Dat klopt, want op de Noord Amerikaanse markt is Volkswagen na jaren ploeteren nog steeds een kleine speler en in Europa wordt lang niet zoveel geld verdiend.

Dus bij Volkswagen leidt de weg naar ‘minder China’ via ‘meer China’. Dit is geavanceerde managementdialectiek. Brandstätter zegt met zoveel worden dat hij het idee om de activiteiten van de Volkswagen Groep in China te ontkoppelen van de rest van de werkzaamheden afwijst. Maar de topmanager vergeet blijkbaar dat je soms eerst door de zure appel heen moet bijten. Of anders gezegd: dat er zonder ‘pain’ geen ‘gain’ is.

Blijkbaar zijn de klappen die Volkswagen momenteel in China oploopt niet hard genoeg om het bedrijf van koers te doen veranderen.

Reageren is niet mogelijk.