Laadpalenexploitant Park ’n Charge doet miljoeneninvestering

0

De Nederlandse laadpalenexploitant Park ‘n Charge heeft een miljoenenbedrag opgehaald. Dit geld zal de komende 2 jaar geïnvesteerd worden in de plaatsing van duizenden laadpalen. De Rabobank steekt ruim 16 miljoen euro in Park ‘n Charge. Het bedrijf wil daarmee zijn netwerk van 6.000 laadpunten door heel Nederland verdubbelen.

“Landelijk zijn er in 2030 bijna 2 miljoen laadpalen nodig, waarvan 514.000 in de openbare ruimte. Dit betekent dat er de komende jaren minimaal 500 laadpunten per dag moeten worden geplaatst. Met deze financiering kunnen wij hieraan bijdragen met ruim 75 laadpunten per week”, zegt oprichter Gerwin Hop (foto) van Park ‘n Charge. In samenwerking met gemeenten plaatst het bedrijf uit Veenendaal laadpalen in de openbare ruimte. In tegenstelling tot aanbieders zoals Fastned, richt Park ‘n Charge zich op laadpalen in de buurt van afnemers.

De Europese Unie wil dat in 2035 alle nieuwe auto’s elektrisch aangedreven zijn. Nederland zou dit doel al in 2030 willen bereiken. Daarvoor is het wel nodig dat er veel meer laadpunten geplaatst worden. Het in 2016 opgerichte Park ’n Charge zegt dat er daarom nu actie ondernomen moet worden om in 2030 alle elektrische voertuigen van stroom te kunnen voorzien. Maar netbeheerders waarschuwen dat de stroomnetten vol zitten.

“We staan voor een uitdaging”, zegt Hop. “De netbeheerder moeten de netten gaan verzwaren. Het goede nieuws is dat elektrische auto’s ook als batterij kunnen fungeren, voor de opslag en terug leveren van stroom”. Daarnaast is hij van mening dat gemeenten meer ruimte vrij moeten maken voor laadpaalexploitanten om de benodigde laadpalen daadwerkelijk te kunnen plaatsen. “Omdat elektrisch rijden een opkomende markt is, zijn laadpaalexploitanten nu nog onderworpen aan een overdaad aan regelgeving”, aldus Hop.

De autobranche sprak onlangs nog zorgen uit over de voortgang van het aanleggen van laadpalen voor elektrische auto’s. Volgens voorzitter Frits van Bruggen van brancheorganisatie RAI Vereniging komen er wel steeds meer laadpunten, maar het is echter de vraag of het elektriciteitsnet de verwachte vraag naar elektrisch laden wel aankan. Hij pleit ervoor ook andere duurzamere technologieën in het oog te houden.

 

Reageren is niet mogelijk.