De Skoda Octavia Combi bestaat een kwart eeuw. In zijn huidige vorm althans, als (veel) ruimer en praktischer alternatief voor de Volkswagen Golf waarop hij is gebaseerd. Maar feitelijk bestaat de naam Octavia al veel langer. Een terugblik.
In de afgelopen heeft Skoda, verdeeld over 4 generaties (die debuteerden in 1996, 2004, 2012 en 2020), meer dan 7,1 miljoen exemplaren van de Octavia verkocht. Daarvan hadden er 2,8 miljoen stuks de Combi carrosserie.
De naam ‘Octavia’ heeft de populaire Skoda te danken aan zijn voorganger uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Hoewel de edities die vanaf 1996 werden gelanceerd daar letterlijk en figuurlijk geen ene moer mee gemeen heeft, was er ook toen al sprake van een ruime no-nonsens gezinswagen. Destijds was er sprake van een prima alternatief voor autoconsumenten die een Volkswagen Kever te krap vonden, maar geen geld hadden voor een Ford of Opel.
In Combi vorm bood de Octavia destijds 690 tot 1.050 liter bagageruimte. De 2-deurs versie moest in 1964 plaatsmaken voor de 1000 MB, maar de Combi bleef tot 1971 in productie. Technisch was het model toen al lang achterhaald, maar de 1000 MB (en diens nazaten) leenden zich vanwege zijn achterin geplaatste lijnmotor niet voor een stationwagen opzet.
Die carrosserievorm maakte bij Skoda pas een rentree met de Favorit die zijn motor, zoals het hoort, dwars voorin had staan. Daarvan verscheen wél een stationwagen variant, de Forman. Skoda kwam begin jaren negentig in handen van Volkswagen. Het eerste was het nieuwe moederbedrijf deed, was de Favorit ingrijpend moderniseren en verbeteren, plus vervolgens omdopen tot Felicia. De Fabia is de spirituele opvolger van dit Skoda type en werd tot aan de huidige generatie ook geleverd in Combi vorm. Van de huidige Fabia werd de ontwikkeling van de stationwagen versie halverwege stopgezet omdat er twijfels waren over het verkooppotentieel (mede door de komst van de Scala en Kamiq) en Skoda haar kaarten liever inzette op elektrificatie van haar modellen.
De Octavia stond en staat niet ter discussie bij Skoda. De eerste op Volkswagen Golf techniek gebaseerde editie beleefde zijn wereldpremière 25 jaar geleden, op 3 maart 1998, op de Autosalon van Genève. Die was door Dirk van Braeckel ontworpen met hulp van Luc Donckerwolke die destijds ook voor Lamborghini tekende. In vergelijking met de liftback versie van de Octavia, die 2 jaar eerder op de markt was verschenen, had de Combi een 20 liter grotere bagageruimte (548 liter)en een 19 mm hogere carrosserie (1.448 mm). Een facelift volgde in september 2000 waarbij tegelijkertijd de carrosserie werd verstevigd en de de Skoda wat hoger op zijn poten kwam te staan door een aangepaste achteras. In november 2010 werd de productie van deze generatie beëindigd. Er hadden toen ruim 470.000 exemplaren de assemblagelijn verlaten.
De tweede generatie Octavia werd in 2004 onthuld, ook op de Autosalon van Genève. Ten opzichte van zijn voorganger was er sprake van een zorgvuldige evolutie van de technologie, de uitrusting en het uiterlijk. Datzelfde jaar arriveerde ook de nieuwe Octavia Combi met een bagageruimte van 580 liter (1.620 liter met de achterbank neergeklapt). Voor het eerst kon er een versie met vierwielaandrijving worden besteld of een sportieve RS uitvoering. In 2007 introduceerde Skoda bovendien de Octavia Combi Scout, voorzien van robuustere bumpers, zijschorten, bredere dorpels en bodem beschermplaten. In totaal bouwde Skoda bijna 900.000 exemplaren van deze Octavia Combi generatie.
De derde generatie Octavia (Combi) werd op 11 december 2012 aan de wereld gepresenteerd in het Skoda Museum in Mladá Boleslav. 6 dagen later ging de productie van start. Voor het ontwerp had Jozef Kabaň getekend. De derde generatie Octavia was gebaseerd op het nieuwe, modulaire MQB platform van de Volkswagen Groep. De bagageruimte groeide bij de Combi tot 610 liter. In januari 2017 onthulde de Tsjechische autofabrikant in Wenen de vernieuwde editie van deze generatie met als belangrijkste highlight de dubbele koplampunits, die tegen meerprijs konden worden voorzien van led technologie. Een voetganger beschermingssysteem deed ook zijn intrede.
De huidige generatie Octavia Combi debuteerde in november 2019. Bijzonder was dat de de stationwagen versie dit keer eerst werd gepresenteerd, vóór de liftback. De vierde generatie maakt gebruik van het vernieuwde MQB platform dat ook geschikt is voor elektrificatie. Zodoende konden er hybride versies (‘mild’ en, onder de noemer IV, ‘met de stekker oplaadbaar’) aan het gamma van de Octavia worden toegevoegd. Bij het dashboard was er een grotere rol voor digitalisering weggelegd. Jozef Kabaň gaf de aanzet voor het ontwerp. Zijn opvolger, de huidige design chef Oliver Stefani, zette de stylingpuntjes op de i.
Komt er ook een vijfde generatie Octavia? Ja, waarschijnlijk wel want de modelnaam is te bekend en heeft een te goede klank om bij het grof vuil te zetten. Maar alle verbrandingsmotoren gaan waarschijnlijk de deur uit zodat Skoda zich kan focussen op elektrische aandrijving. De kans dat er ook weer een nieuwe Octavia Combi komt, is evenwel minder groot. Dat komt doordat dit type carrosserie uit de markt gedrukt lijkt te worden door SUV modellen (in het geval van de Octavia zijn dat de Karoq en de Kodiaq).