Fraaier en gestroomlijnder: de Mercedes GLC als Coupé

0

Mercedes-Benz heeft het geduld van de fans van de coupéversie van haar middelgrote SUV model, de GLC, geruime tijd (9,5 maanden om precies te zijn) op de proef gesteld, maar eindelijk is hij er.

De tweede generatie GLC Coupé heeft niet alleen als troef een sierlijk schuin aflopende daklijn, maar beschikt met een Cw-waarde van 0,27 ook over een betere stroomlijn (tegenover 0,29 voor de gewone GLC en 0,30 voor de oude GLC Coupé).

MercedesBenzGLCcoupé3

Daardoor springt hij zuiniger om met benzine, diesel én met elektriciteit. Dit betekent dat de plug-in hybride versies met een volle batterij aanzienlijk meer emissievrije kilometers kunnen afleggen.

MercedesBenzGLCcoupé

Met een lengte van 4.763 mm is de nieuwe GLC Coupé 31 mm langer dan zijn voorganger. Verder is hij 5 mm hoger. Ook de spoorbreedte is toegenomen, en wel met 6 mm vóór (nu 1.627 mm) en 23 mm achter (nu 1.640 mm). De breedte van de GLC Coupé is met 1.890 mm gelijk gebleven.

MercedesBenzGLCcoupé7

In het interieur is de sfeer vergelijkbaar met die in de gewone GLC. Dit betekent dat Mercedes een groot aanraakgevoelig scherm heeft gemonteerd dat geïnspireerd is op het exemplaar van de C klasse.

Das neue Mercedes Benz GLC Coupé // The new Mercedes Benz GLC C

Op de achterbank is er voor de passagiers iets minder hoofdruimte dan in de gewone GLC. Dat zal niemand verrassen.

MercedesBenzGLCcoupé5

Dat de GLC Coupé gegroeid is, blijkt het duidelijkst uit het volume van de kofferbak. De mild hybrid versies kunnen 545 liter bagage verstouwen, hetgeen 45 liter meer is dan het vorige model. Met de achterbankleuning neergeklapt bedraagt de winst zelfs 90 liter (voortaan 1.490 liter). Bij de plug-in hybride uitvoeringen is het volume van de kofferbak een stuk kleiner, namelijk 390 à 1.335 liter, maar de vervelende ‘batterij balk’ is verdwenen. De gewone GLC heeft trouwens een kofferbak volume van 600 liter.

MercedesBenzGLCcoupé12

Ja, de nieuwe GLC Coupé is altijd een hybride. Dit betekent dat de verbrandingsmotoren (die allemaal 4 cilinders hebben) op elektrische ondersteuning kunnen rekenen. De mild hybride versies 200, 300, 220d en 300d zijn voorzien van een geïntegreerde startdynamo (ISG) van de tweede generatie en een 48 volt boordnet. Zij zijn respectievelijk 204 pk, 258 pk, 197 pk en 269 pk sterk.

MercedesBenzGLCcoupé11

Bij de plug-inhybride uitvoeringen is er keuze uit 3 varianten: 2 met een benzinemotor als basisunit (de 313 pk sterke 300e en de 400e met 381 pk) en 1 die een dieselblok in het vooronder heeft (de 335 pk sterke 300de). Alle drie de PHEV types kunnen in elektrische modus een snelheid van 140 km/u halen.

MercedesBenzGLCcoupé17

In de nieuwe GLC Coupé past Mercedes-Benz een elektromechanische rembekrachtiger toe. Deze regelt automatisch de flexibele overgang tussen hydraulisch remmen en recuperatie van remenergie, afhankelijk van de rijsituatie, om zo volgens de ontwerpers in Stuttgart onder alle omstandigheden optimale remprestaties én terugwinning te garanderen. Mercedes-Benz zegt dat hierdoor het maximale recuperatie vermogen van maximaal 100 kW vaker bereikt wordt. De accu is door de Duitsers in eigen beheer ontwikkeld. Hij heeft een capaciteit van 31,2 kWh en brengt de stekker hybride GLC Coupé 400e maximaal 131 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm) ver. Er is niemand die dit beter doet. De actieradius van de 300e en de 300de bedraagt 119 kilometer respectievelijk 131 kilometer.

MercedesBenzGLCcoupé13

Mercedes-Benz heeft de prijzen van de nieuwe GLC Coupé, die standaard beschikken over 4Matic vierwielaandrijving, nog niet vrijgegeven. De orderboeken gaan binnenkort open, maar schrik niet als er voor de tweede generatie ruim 5.000 euro meer betaald moet worden dan voor het huidige model. De meerprijs ten opzichte van de gewone GLC zal uitkomen op circa 3 mille. De eerste exemplaren van de GLC Coupé moeten in juli bij de dealers in de showroom arriveren.

MercedesBenzGLCcoupé9

Reageren is niet mogelijk.