Opzij, opzij, opzij: dit is de nieuwe opvallende Hyundai Kona

0

Hyundai heeft de nieuwe Kona aan de pers gepresenteerd. De tweede generatie komt in 3 versies op de markt: als sportieve N Line, in een hybride uitvoering en met een volledig elektrische aandrijflijn. De techniek is in grotendeels vergelijkbaar met die van zijn voorganger, maar het design van de nieuwe editie van de Kona is radicaal gewijzigd.

De eerste generatie Hyundai Kona, gelanceerd in 2017, behoort tot de bestsellers van de Koreaanse autofabrikant in Europa. Dankzij een vrij origineel ontwerp en zeer correcte prijzen heeft hij zijn stempel weten te drukken in het segment van zogeheten ‘Urban SUV’ modellen waar de Peugeot 2008, Renault Captur en de Volkswagen T-Cross ook de consument proberen te verleiden. In dit deel van de Europese automarkt nemen de verkopen momenteel het hardst toe en dat was reden voor de Koreaanse fabrikant om groots uit te pakken met de nieuwe Kona.

HyundaiKonaHybrid5

De tweede generatie diende op te vallen in zijn segment en daar past geen ingetogen design bij, aldus Hyundai. In vergelijking met de vorige Kona toont het nieuwe model zich een stuk meer extravert. Hoewel het algemene silhouet dicht bij dat van zijn grote broer Tucson blijft, hebben de voor- en achterkant een uniek design met een enkele lichtstrip die de volledige breedte van de carrosserie beslaat.

HyundaiKonaHybrid

Geïnspireerd door de zeer gedurfde bestelbus Staria, heeft de nieuwe Kona een zeer onderscheidend front. Daarmee laat Hyundai zien dat wij hier niet te maken hebben met een dertien in een dozijn model, ook al zijn de carrosserieproporties zeer klassiek gebleven. De tweede generatie kent nu doorlopende led strips aan zowel de voor- als achterkant. Daarmee heeft de Kona een futuristische look gekregen. De achterlichtunits zitten, net als bij de eerste generatie, in de spatborden verwerkt. Ditmaal echter iets minder subtiel.

HyundaiKonaElectric17

De nieuwe Kona maakt van de gelegenheid gebruik om aanzienlijk te groeien, met een lengte die toeneemt van 4,2 meter tot 4,35 meter. Daarnaast is hij 1,82 meter breed en 1,57 meter hoog. Terwijl de oude Kona een van de kleinste modellen in zijn segment was, behoort de nieuwe editie tot de grote jongens en benadert hij eerlijk gezegd het aanbod in het hogere C segment. We kunnen dus gerust spreken van een “grote Kona”.

HyundaiKonaHybrid7

Naast deze originele voorkant onderscheidt de nieuwe Kona zich duidelijk van zijn voorganger door zijn interieurpresentatie. Daarbij is de hoofdrol weggelegd voor diverse schermen. De nieuwe Kona heeft namelijk 2 grote displays van elk 12,3 op het dashboard (eentje die dienst doet als instrumentarium, de andere vervult de rol van touchscreen). De algemene stijl doet denken aan het interieur van de Ioniq 5. Er zijn nog steeds echte fysieke knoppen onder het centrale scherm. Een fors verschil met bijna alle concurrenten, waar knoppen in een hoog tempo uit het dashboard verdwijnen.

HyundaiKonaElectric7

Hoewel de onderkant van het dashboard grotendeels van hard plastic is vervaardigd (bepaald niet ongebruikelijk in dit segment), is er in algemene zin sprake van een goede bouwkwaliteit. Ook in ergonomisch opzicht klopt de Hyundai als een bus. Wat de uitrusting betreft: deze gaat qua technologie en rijhulpmiddelen net zo ver als die van de futuristische Ioniq 6 (ook al zal het uiteraard nodig zijn om flink wat opties aan te vinken om de nieuwe Kona uit te kunnen rusten met het hele arsenaal). Mede daardoor wekt de nieuwe Kona niet de indruk een B segment model te zijn.

HyundaiKonaHybrid8

Met dergelijke afmetingen is de bewoonbaarheid van het interieur logischerwijs een van de sterke punten van de nieuwe Kona. De achterbank biedt royale beenruimte (Hyundai spreekt van een winst van 77 millimeter), hoewel de hoofdruimte nog beter kan. Toch zit je achterin de nieuwe Kona opvallend goed, waarbij vooral opvalt dat de elektrische versie niet zo’n ellendig hoge bodem heeft als we vaak zien bij elektrische auto’s, waardoor men met de benen in een onprettige hoek zit. Hier geldt dat niet en kunnen de knieën dus naar beneden. Evengoed zitten ook bij de nieuwe Kona de versies zonder stekker nóg beter. Die beschikken namelijk over een extra uitsparing voor de voeten die de elektrische variant niet heeft.

HyundaiKonaElectric10

Wat de kofferbak betreft, deze fungeert als referentie met 466 liter, ongeacht de aandrijfvorm. De Renault Captur doet het nog beter met liefst 536 liter, maar dan moet wel zijn bank maximaal naar voren worden geschoven. Kies je voor de elektrische versie van de Kona, dan is er ook nog een kleine extra kofferbak voorin.

HyundaiKonaHybrid9

Want ja, de Kona van de tweede generatie kent ook weer een volledig emissievrije variant. Logisch, want van de 510.000 exemplaren van de Kona die Hyundai tot nu toe heeft verkocht, is liefst 40 procent elektrisch. De nieuwe editie beschikt over een aandrijflijn die sterk lijkt op die van zijn voorganger én van zijn neef Kia Niro EV met wie hij zijn K3 platform deelt. Minder geavanceerd dan de grote Ioniq 5 en 6 die  een 800 Volt architectuur hebben, heeft de elektrische Kona een elektromotor op de vooras die 156 pk ontwikkelt of 218 pk bij de topversie.

HyundaiKonaElectric13

De eerste heeft batterijen met een capaciteit van 48,4 kWh, de tweede biedt 65,4 kWh. De eerste claimt een maximaal WLTP bereik van 342 km, de tweede 490 km. Met de laatste waarde scoort de nieuwe Kona een recordresultaat in zijn segment, al komt de Renault Mégane E-Tech Electric EV60 ruim 450 km ver. Snel opladen kan de Hyundai met 103 kW in gelijkstroom.

HyundaiKonaHybrid6

Naast volledig elektrische aandrijving, behoudt de Kona de optie van een niet-oplaadbaar hybride mechanisme van 141 pk, via een kleine 4 cilinder benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor en een automatische transmissie met dubbele koppeling. Maar in tegenstelling tot zijn neef van Kia negeert de Kona momenteel de plug-in hybride optie. Wel kunnen wij rekenen op een 1,0 liter benzinevariant met mild hybride technologie.

HyundaiKonaElectric15

Hyundai heeft geen plannen voor een volwaardige N versie van de nieuwe Kona. Optisch is dat niet erg, want de nieuwe N-Line variant komt met agressiever ogende bumpers, sportievere velgen en glimmende uitlaatpijpen. Op de thuismarkt kan de klant er zelfs voor kiezen een allesbehalve subtiele dak spoiler te laten monteren.

HyundaiKonaNline

De prijzen van de nieuwe Kona zijn nog niet bekend, maar Hyundai heeft al een basisprijs van circa 34.000 euro aangekondigd voor de hybride versie. Het duurst wordt de elektrische versie in Lounge tenue. Die gaat rond de 50.000 euro kosten. Reken voor de simpelste elektrische versie (Style uitvoering) op een tarief van 45.000 euro. Komende zomer kan er met de nieuwe Kona worden gereden. De levering aan de klant komt in de tweede jaarhelft op gang. De benzineversies, die in Zuid-Korea van de band rollen, bijten de spits af. Daarna volgen de in Europa te bouwen elektrische uitvoeringen. Half maart verwacht Autointernationaal.nl de officiële specificaties en de definitieve Nederlandse prijzen.

 

 

Reageren is niet mogelijk.