Op de zogeheten ‘Investors Day’ werd er bij Tesla fans reikhalzend uitgekeken naar een kleiner en vooral goedkoper model, maar daar liet het bedrijf van Elon Musk nog geen voorproefje van zien. Wel zijn er verschillende verbeteringen voor het bestaande gamma gepresenteerd.
Al geruime tijd wordt er gehint op een nieuw, kleiner model als onderdeel van de volgende generatie auto’s van Tesla. Musk deed al eerder uit de doeken dat die instapper bovendien goedkoper (33.000 euro in Nederland) gaat worden dan de Model 3 en de Model Y. Maar tot teleurstelling van veel investeerders kwam Tesla niet met meer nieuws over het kleinere model tijdens de investeerdersdag. Wel kregen de gasten in de Gigafactory van de autoproducent in Austin (Texas) te horen hoe het bedrijf efficiënter gaat worden.
De aanstaande kostenverlaging is feitelijk de eerste stap naar de introductie van een goedkoop model. Anders valt daar geen geld mee te verdienen. Met name de productiekosten moeten fors omlaag. Jos Versteeg, beursanalist bij InsingerGilissen, zegt hierover: ‘Tesla heeft nog te hoge kosten. Die moeten naar beneden, hoewel het bedrijf in vergelijking met andere autoproducenten al veel en veel efficiënter is”.
Maar de stap naar een auto van 33.000 euro is groot. De simpelste Tesla kost nu 13 à 15 mille meer. Om de genoemde richtprijs mogelijk te maken, is er een nieuw platform nodig. De auto (zie de uitgelekte schetsen) zal lichter en kleiner worden dan de Model 3, met een minder grote batterij. Die aanpassingen moeten Tesla’s productiekosten verder omlaag brengen.
Voor de nieuwe instapper is een cruciale rol weggelegd om de autoproductie van Tesla flink te laten groeien, namelijk van 4 miljoen stuks naar 20 miljoen exemplaren per jaar. Ter vergelijking: de grootste autoproducenten ter wereld, Toyota en de Volkswagen Groep, hebben nu een bouwcapaciteit van 10 miljoen auto’s per jaar. Musk benadrukt dat er 1,4 miljard elektrische auto’s nodig zijn, naast hernieuwbare energievoorziening, zware industrie op waterstof, duurzame brandstof voor boten en vliegtuigen, en verwarming van gebouwen met warmtepompen.
Om aan de vraag naar elektrische auto’s en thuisbatterijen te voldoen, zijn er veel accu’s nodig. Dat betekent een grote vraag naar lithium. Om minder afhankelijk te worden van leveranciers, bouwt Tesla in Texas zijn eigen lithiumraffinaderij. Voor de groene transitie is volgens Tesla 10 biljoen dollar nodig, wat 1 procent van de omvang van de wereldeconomie gedurende 10 jaar of 0,5 procent van de wereldeconomie gedurende 20 jaar is. In vergelijking, als investeringen in de fossiele industrie in het huidige tempo doorgaan, kan die sector rekenen op 14 biljoen dollar in de komende 10 jaar.