Citroën herziet uitrustingsniveaus én verlaagt de prijzen

0

Citroën herziet haar gamma. Niet op modelniveau, maar door de diverse uitrustingsniveaus onder de loep te nemen.

Van 5 uitrustingsniveaus gaat Citroën naar 3 stuks. Die zijn te combineren met maximaal 5 optiepakketten. Tegelijk gaat Citroën van start met een zogeheten ‘fair price’ prijspolitiek waarbij wordt gewerkt met scherpere prijzen. Die moeten een eind maken aan acties en kortingen.

CitroënGamma

Citroën modellen kunnen nu nog besteld worden in de uitrustingsniveaus Live, Feel, Feel Pack, Shine en Shine Pack. Maar vanaf 4 september worden die vervangen door You, Plus en Max. Tegelijk zullen voor elk van die 3 nieuwe uitrustingsniveaus maximaal 5 optiepakketten worden aangeboden om het aanbod transparanter en begrijpelijker te maken. Voorbeelden zijn een Winterpakket (met onder meer stoelverwarming) en een Technologiepakket (met een inductielader voor jouw telefoon). Overigens betekent dit niet dat er ook een eind komt aan gelimiteerde series. Zo komt Citroën op afzienbare termijn met de ‘ë-Series’ collectie. Verder wordt er op de hoeveelheid ‘carrosseriekleur keuzemogelijkheden’ niet bezuinigd.

Door minder diversiteit in het aanbod zouden de levertermijnen korter moeten worden. Citroën belooft ook competitievere prijzen. In dat kader is ons land samen met Oostenrijk, Luxemburg, België, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland een pilootland voor een nieuw zogeheten ‘fair price’ beleid waarbij wordt gewerkt met nettoprijzen per land. Dat moet ervoor zorgen dat de betaalde prijs steeds dezelfde is, ongeacht het gekozen verkoopkanaal. Citroën bereidt zich hiermee voor op de overstap naar online verkoop. De dealers blijven wel bestaan, maar die gaan alleen zorg dragen voor de levering en de service. De verkoop en facturering van de door de consument gekochte auto gaat Citroën voortaan zelf voor haar rekening nemen.

CitroënPrijsverlaging

Citroën denkt met de koerswijziging voor elke klant de juiste mobiliteitsoplossing te kunnen bieden. Daarbij zullen de diverse modellen voordeliger geprijsd gaan worden. Volgens Citroën is deze aanpak “volledig in lijn met nieuwe consumentengewoonten, met name met de opkomst van een meer compacte digitale wereld en de wens van Citroën om te evolueren naar een eerlijker en evenwichtiger prijsbeleid in alle regio’s”.

Reageren is niet mogelijk.