Het is volop zomer, maar toch rijden opvallend veel auto’s op winterbanden. Dit jaar gebeurt dat veel vaker dan voorheen: ruim 730.000 auto’s rijden nog op winterbanden, zo stelt de Bovag na onderzoek. De voornaamste reden is dat automobilisten de bandenwissel vanwege de kosten overgeslagen hebben. In 2021 ging het nog om 500.000 auto’s, dus de stijging is fors: bijna 46 procent.
Bovag controleurs inspecteerden eerder deze maand 1.248 voertuigen op parkeerplaatsen in de steden Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Roermond. 97 personenauto’s bleken te zijn uitgerust met een of meerdere winterbanden. Dit is 7,8 procent van de onderzochte auto’s. In de jaren daarvoor ging het om gemiddeld 5,5 procent. De Bovag vermoedt dat automobilisten winterbanden eronder houden om de kosten van een bandenwissel te besparen. Sinds de coronapandemie geven auto-eigenaren al minder geld uit aan onderhoud van voertuig. Daarnaast is het zo dat winterbanden tijdens de controle van de Bovag vooral onder relatief oude, kleine auto’s werden aangetroffen. Verrassend is dat niet: dit zijn de auto’s die het minst vaak bij de garage komen omdat er minder kilometers mee worden gemaakt. Dat is ook een deel van de verklaring.
Winterbanden zijn gemaakt van zachter rubber en zijn voorzien van extra profiel. Dat zorgt voor meer grip en een betere wegligging op een koud of besneeuwd wegdek. Deze voordelige eigenschappen worden nadelig als deze banden in de zomer worden gebruikt, zo benadrukt de Bovag. Zo verslechtert de wegligging bij hoge temperaturen, de remweg wordt langer en de rolweerstand wordt hoger. Dit zorgt ervoor dat banden sneller slijten, wat meer fijnstof oplevert. Daarnaast zorgen winterbanden in de zomer voor een hoger brandstofverbruik.
Uit het onderzoek van de Bovag blijkt verder dat vierseizoenenbanden steeds populairder worden. Bijna 32 procent van de personenauto’s is daarmee uitgerust. Vorig jaar was dat 20 procent. De vierseizoenenbanden combineren de beste eigenschappen van de winter- en zomerbanden. Bij de meeste A-merken zijn deze banden ook gecertificeerd voor winterse omstandigheden.