Tesla: miljoenen auto’s onder de loep vanwege Autopilot

0

Meer dan 2 miljoen auto’s van Tesla liggen onder een vergrootglas vanwege crashes. De ongelukken gebeurden toen het zogeheten Autopilot systeem, de assistent die het rijden (groten)deels overneemt van de bestuurder, actief was.

De Amerikaanse toezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) vermoedt dat Tesla niet genoeg aanpassingen heeft gedaan na eerdere kritiek op het systeem. De vraag is nu of die terugroepactie, die plaatsvond in in december, wel toereikend.

De aanpassingen waren bedoeld om te voorkomen dat mensen die in een Tesla achter het stuur zaten het Autopilot systeem verkeerd zouden gebruiken. De NHTSA stelt vraagtekens bij de aanpassingen die Tesla destijds heeft doorgevoerd. De twijfel ontstond bij de waakhond nadat er opnieuw ongelukken zijn gebeurd, ondaks de software-update van Tesla.

Sinds de update zouden er nog eens 20 ongelukken zijn gebeurd met de elektrische auto’s van Tesla die zo’n update hadden gekregen. Vóór de terugroepactie in december waren er ook al een reeks ongelukken gebeurd. Daarbij reden de personenwagens met geactiveerde Autopilot aan tegen pylonen, pijlwagens en voertuigen van hulpverleners aanreden.

 

Meer slecht nieuws

Tesla zit al langer in de hoek waar de klappen vallen. Financieel gaat het een stuk met het bedrijf, waardoor een reorganisatie met een grote ontslagronde voor een deel van het personeel als onvermijdelijk wordt beschouwd. Toch heb elk nadeel zijn voordeel, want door de tegenwind waarmee Tesla momenteel kampt, heeft het bedrijf besloten om sneller dan aanvankelijk was gepland een goedkopere elektrische auto op de markt brengen.

De topman van het Amerikaanse autoconcern, Elon Musk, hoopt op deze manier de in het slop geraakte verkopen een impuls te geven. Tesla is nu van plan om uiterlijk april 2025 te beginnen met de productie van een goedkoper elektrisch model. Eerder had het bedrijf aan leveranciers laten weten dat de auto, waaraan gewerkt wordt onder de codenaam Redwood, pas minimaal 6 maanden later beschikbaar zou komen.

Tesla denkt dat een versnelde lancering mogelijk is door het wiel voor wat betreft het ontwerp niet helemaal opnieuw uit te vinden, maar door bestaande componenten van de Model 3 en Model Y te gaan gebruiken. Of deze keuze gevolgen heeft voor de geplande instapprijs van 25.000 dollar (Nederland: 33.000 euro) is nog niet duidelijk.

Feit is dat Tesla wil kunnen concurreren met goedkopere auto’s op de markt. Consumenten wereldwijd vinden het huidige aanbod door de bank genomen te duur. Uitbreiding van het gamma aan de onderkant kan bij Tesla voor flink hogere verkopen zorgen. De fabrikant heeft het slechtste kwartaal in jaren achter de rug door nog geen 387.000 auto’s af te leveren aan klanten, fors minder dan in dezelfde periode in 2023.

Vorige week werd ook bekend dat de kwartaalomzet van Tesla is teruggelopen tot 21,3 miljard dollar. Een jaar geleden kon er nog 23,3 miljard dollar worden genoteerd. De nettowinst halveerde ruimschoots tot 1,1 miljard dollar. De cijfers waren daarmee nog slechter dan analisten hadden verwacht. “Bijna alles was slechter: de omzet, de marges en de winst per aandeel. Ik had mij voorbereid op hele slechte cijfers, maar het bleek toch nóg een tandje meer tegen te vallen”, aldus beursanalist Jos Versteeg van InsingerGilissen.

Toch hebben beleggers door de bank genomen enthousiast gereageerd op het recente nieuws, al is dat enkel vanwege de mededeling dat de goedkopere Tesla er sneller komt dat gepland. ‘Tesla heeft slechts 5 modellen. Dat zijn er relatief weinig. Die modellen zijn op de Cybertruck na bovendien al behoorlijk op leeftijd, om in het geval van de Model S en Model Y niet te zeggen verouderd. Dus Tesla ontkomt er niet aan met een nieuwe auto te komen”, aldus Versteeg.

 

Reageren is niet mogelijk.