In zoektocht naar vers kapitaal wil Zeekr naar de beurs

0

Zeekr bereidt een beursgang op Wall Street voor. Het tot de Geely groep behorende automerk hoopt daarmee 367,5 miljoen dollar (341 miljoen euro) op te halen.

De verwachting is dat de prijs per aandeel tussen de 18 en 21 dollar komt te liggen. Daarmee wordt door Zeekr gerekend op een waardering van ongeveer 5 miljard dollar. Ter vergelijking: Volvo Cars is op de beurs van Stockholm op dit moment 8,6 miljard euro waard.

ZeekrK

In december 2022 kondigde Zeekr ook al een beursgang aan. Destijds wilde het Chinese automerk 1 miljard dollar ophalen en had men een waardering van 10 miljard dollar voor ogen; 2 keer zoveel als nu dus. Die beursgang ging echter op het laatste moment niet door. Als reden werd door Zeekr “het belabberde beursklimaat” genoemd. Een aantal bestaande aandeelhouders van Zeekr, onder andere moederbedrijf Geely, maar ook Mobileye (de Israëlische producent van technologie voor robottaxi’s en CATL (een Chinese batterijgigant), hebben al toegezegd om een groot deel van de aandelen te kopen. Het gaat daarbij om een bedrag van 349 miljoen dollar. Voor particuliere beleggers blijft er daardoor nog 18,5 miljoen dollar aan Zeekr aandelen over. De komst van Zeekr naar Wallstreet moet de grootste beursgang van een Chinees bedrijf aldaar van de afgelopen 3 jaar worden. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de Chinese overheid in 2021 haar greep op in het buitenland genoteerde bedrijven heeft verscherpt. Daardoor is bijvoorbeeld taxi-app Didi van de beurs van New York verdween. Sinds 2021 schuwen de meeste Chinese bedrijven Wall Street.

Zeekr

Het echter maar de vraag hoeveel belangstelling er zal zijn voor de aandelen van het automerk. De belangstelling voor elektrische auto’s is met name op de Amerikaanse markt bekoeld. Dat zorgt voor een voorzichtige stemming bij beleggers. Ook Tesla heeft daar op de beurs last van. Bovendien ontgaat het hen niet dat andere automerken van Geely minder presteren op de beurs. Zo is het aandeel Polestar nog maar 0,15 dollar waard; een daling van 85 procent ten opzichte van het bedrag waarmee dit merk 3 jaar geleden op Wallstreet debuteerde. Volvo verloor in dezelfde periode bijna de helft van zijn waardering op de beurs. Lotus, een andere dochter van Geely dat afgelopen februari naar Wall Street trok, is inmiddels al de helft van zijn initiële koers kwijt. Zeekr is het jongste automerk uit de Geely-stal. Het werd in 2021 opgericht en ziet zichzelf, net als Volvo en Polestar, als een premium label. Door haar modellen in Zweden te laten ontwerpen en ontwikkelen, hoopt Zeekr haar Chinese identiteit te maskeren. Of dat gaat lukken, zal de tijd moeten leren. Feit is dat Zeekr zeker niet als ‘premium’ wordt beschouwd. Wel is de vakpers in onze marktregio lovend over de bouwkwaliteit van de auto’s van het merk. Wat dit betreft behoort Zeekr tot de top onder de Chinese autofabrikanten. En wellicht meer dan zustermerk Volvo namens Geely een antwoord op Audi.

ZeekrZero

Naast China verkoopt Zeekr haar auto’s inmiddels in een aantal Europese landen die qua elektrische mobiliteit een pioniersrol vervullen: Noorwegen, Zweden en Nederland. Binnenkort wordt het merk ook actief in Frankrijk en Duitsland. Bij ons in Nederland werden in de eerste 4 maanden van dit jaar 62 auto’s (van de types ‘001’ en ‘X’) op kenteken gezet. Zeekr zal haar gamma binnenkort uitbreiden met de Zero (zie spionagefoto). Dat is even veel als door Xpeng. Zeekr verkocht tot nu toe wereldwijd iets meer dan 200.000 auto’s. Het merk boekte vorig jaar een omzet van 7,3 miljard dollar waarop een verlies van 1,17 miljard dollar werd geleden. Daarmee hebben w hier de verklaring voor de zoektocht naar vers kapitaal te pakken. Zeekr verkoopt haar auto’s in Noorwegen, Zweden en Nederland online, al is er bij ons (in Amsterdam) ook één showroom (foto) en één aflevercentrum (in Zeist).

ZeekrAmsterdamK

 

 

Reageren is niet mogelijk.