Fiat raakt haar 500e momenteel aan de straatstenen niet kwijt. Dat komt enerzijds doordat de nieuwigheid er na 4 jaar wel van af is, en anderzijds doordat het model in vergelijking met nieuwere elektrische auto’s veel te duur is. Fiat zegt te werken aan een herziene versie die aanzienlijk goedkoper te produceren moet zijn, maar die is pas eind 2025 of begin 2026 klaar.
Tot die tijd moet Fiat het dus met de huidige editie zien te rooien en dat lukt dus niet al te best. Om de voorraad onverkochte exemplaren niet al te veel op te laten lopen, wordt de productie regelmatig onderbroken. Voor de huidige bouwstop heeft Fiat blijkbaar nog flink wat exemplaren van de Giorgio Armani Collector’s Edition laten bouwen. Deze luxueuze topversie zal tijdelijk verkrijgbaar zijn.

De Giorgio Armani Collector’s Edition is gebaseerd op de 3-deurs uitvoering en dus niet verkrijgbaar als 3+1 of als Cabrio. Qua motor (118 pk) of batterij (42 kWh) valt er ook niks te kiezen. Daar staat tegenover dat de standaarduitrusting weinig te wensen overlaat. De Giorgio Armani Collector’s Edition is gebaseerd op de La Prima uitvoering die sowieso al over aardig wat toeters en bellen beschikt. In het kader van de actie-aanbieding (want daar hebben we het hier over) werd de 500e ook voorzien van onder meer een glazen dak, een audiosysteem van JBL en een houten inzetstuk voor het dashboard.

De lederen stoelbekleding kenmerkt zich door patronen en stiksels die volgens Fiat aan traditionele naaitechnieken doen denken, en is voorzien van een Giorgio Armani monogram. De Collector’s Edition is leverbaar in 2 exclusieve kleuren: een donkere zeegroene lak en een Greige gedoopte mix van grijs plus beige. De 17 inch velgen zijn ook uniek voor het actiemodel: ze hebben een geanodiseerde afwerking in 2 kleuren. Fiat vraagt voor de 500e Giorgio Armani Edition 41.490 euro. Dat is 3.000 euro meer dan de La Prima uitvoering voor de prijsverlaging moest opbrengen. Nu zijn de meerkosten van het actiemodel liefst 4.000 euro. Daar trek je niet veel klanten mee…

