Techrules kan aan de slag

0

De Chinese start-up Techrules gaat in zee met designhuis Giugiaro en productiefaciliteit L.M. Gianetti. Daardoor beschikken ze over een eersteklas designer en een meer dan respectabel assemblageteam. Gaat het de Chinezen dan toch lukken een turbineauto te bouwen?

Eerder dit jaar liet Techrules op de autosalon van Genève bij de presentatie van de AT96 (een sportwagen voor op het circuit) en de GT96 (de straatversie) met turbinemotor al doorschemeren dat zij op zoek was naar Italiaanse partners. Simpelweg omdat een supersportwagen bouwen in China juridisch onmogelijk is. Die partners heeft het merk nu gevonden. Niet ergens in een verlaten steegje, want zowel Giugiaro en L.M. Gianetti zijn twee respectabele spelers in de autonbranche.

Achter Giugiaro zit (natuurlijk) designwonder Giorgetto Giugiaro, een ontwerper die verantwoordelijk was voor het design van onder andere de Alfa Romeo Brera, de Audi 80, de BMW M1, de eerste generatie Volkswagen Golf, de DeLorean DMC-12, de eerste generatie Seat Ibiza en de Lotus Esprit. Iemand die zijn strepen meer dan verdient heeft dus. Enkele jaren geleden verkocht hij de laatste aandelen in zijn ontwerphuis Italdesign aan Volkswagen en zette met zijn zoon Fabrizio een nieuw bedrijf op: GFG Progetti. Beiden zijn ingeschakeld om het lijnenspel van zijn eerste auto op papier te zetten.

L.M. Gianetti is een kleinschalige specialist die zich vooral bezighoudt met het bouwen van zeer speciale sport/race edities voor onder meer Fiat, Abarth en Alfa Romeo. Zo was het bedrijf verantwoordelijk voor de P4/5 Competizione van James Glickenhaus, de Bugatti Vision Gran Turismo en de Abarth 124 Spider in rally trim, die afgelopen maart stond te schitteren op de autosalon van Genève. Belangrijk voor Techrules is dat zij nu beschikt over een faciliteit om jaarlijks zo’n 25 auto’s te bouwen. De GT96 moet op vliegtuigkerosine lopen, de AT96 gebruikt gas.

Met vereende krachten moet de conceptstudie GT96 een productiemodel worden. Dat is geen simpele klus, want voor het ontwerp van de sportwagen is gebruik gemaakt van zogeheten TREV technologie. Of anders gezegd: een microturbine die wordt gebruikt als range extender om de batterijen op te laden tijdens het rijden. De conceptversie van de GT96 was dankzij 6 elektromotoren goed voor 1.044 pk en kan daarmee in 2,5 seconden naar 100 km/u sprinten. De laatste tijd valt tegenwoordig ook met een Tesla te realiseren, maar die legt het qua range absoluut af tegen Techrules: haar sportwagen heeft een actieradius van meer dan 2.000 kilometer.

Althans, de conceptversie dus. De buitenwereld is benieuwd hoeveel daar van overblijft als het productiemodel af is. Die krijgen wij volgend jaar maart op de autosalon van Genève te zien. Omdat L.M. Gianetti niet meer dan 25 auto’s per jaar kan houden, is exclusiviteit gegarandeerd. Na bovengenoemde supersportwagens wil de start-up uit Peking meer betaalbare auto’s op de markt brengen.

Reageren is niet mogelijk.