Claim nummer zoveel voor Volkswagen

0

Het Duitse magazine Der Spiegel meldt dat Wolfgang Schreiber, de voormalige merkchef van Bentley en Bugatti, honderden miljoenen van de Volkswagen Groep, zijn oude werkgever, eist. Reden is dat Schreiber (foto) zich min of meer als uitvinder van de bijzonder succesvolle DSG transmissie met dubbele koppeling beschouwt. Tot nu toe zou dat onvoldoende in een financiële compensatie tot uiting zijn gekomen.

Het Duitse autoconcern ontkent niet dat Schreiber een punt heeft en heeft zijn voormalige employee eerder een bedrag van 20 miljoen aangeboden. Schreiber heeft deze ‘fooi’ echter afgewezen en eist een “adequate” compensatie. Zelf denkt hij aan een bedrag van honderden miljoenen euro’s. De beslissing is aan de rechter, maar feit is dat Volkswagen nu de zoveelste claim aan zijn Fahrad heeft hangen.

Het is nog niet bekend wanneer de zaak voor de Duitse rechter komt. De rechtbank in München behandelt de zaak. Dat is niet bepaald de achtertuin van het in Wolfsburg gevestigde Volkswagen concern, wat een eerlijk proces ten goede moet kunnen komen.

Er zijn inmiddels meer dan 4 miljoen auto’s met DSG transmissie verkocht. Op basis van de vergoeding die Volkswagen tot nu toe heeft aangeboden, betekent dat 5 euro per exemplaar voor Schreiber. Inderdaad een schijntje. Autointernationaal.nl denkt dat de uitvinder van de automaat met dubbele koppeling minstens het dubbele moet kunnen vangen.

Volgens Der Spiegel heeft Schreiber een sterke zaak. Omdat hij 7 jaar lang de transmissie afdeling leidde en aan de wieg stond van de DSG automaat van Volkswagen, wordt zijn naam in diverse patenten van het autoconcern als uitvinder van de transmissie met dubbele koppeling genoemd. Volgens het Duitse recht kan hij dan aanspraak maken op een ‘redelijke en gepaste’ vergoeding.

Schreiber was tussen 1996 en 2003 hoofd van Volkswagen’s afdeling die transmissies ontwikkelde. Tussen 2012 en 2014 was hij de merkchef van Bentley en Bugatti, een positie die hij daarna weer moest afstaan aan Wolfgang Dürheimer, voor wie het topmanagement van het Volkswagen concern een zwakke plek heeft. De complexe DSG automaat van Volkswagen had aanvankelijk geen al te beste reputatie op het gebied van levensduur en reparatiegevoeligheid, maar dat doet niets af aan het feit dat men in Wolfsburg grof geld heeft verdiend aan de transmissie.

Comments are closed.