In detail: Mitsubishi GT PHEV

0

Mitsubishi heeft op de autosalon van Parijs de conceptstudie GT-PHEV gepresenteerd. Deze SUV toont volgens de Japanners de nieuwe designtaal van het merk, ‘Form follows Function’ genaamd. Volgens Mitsubishi is het ontwerp zo goed als productierijp.

Mitsubishi GT PHEV

Het is echter twijfelachtig of de ‘Form follows Function’ designfilosofie een vlag is die de lading dekt, want het studiemodel mocht overduidelijk vooral niet te hoog worden. En of dat nou zou functioneel is. Eveneens tamelijk onpraktisch is de dikke C stijl waarin een derde zijruit ontbreekt. Daar wordt de Mitsubishi niet overzichtelijker van.

Mitsubishi GT PHEV dashboard

Het dashboard beschikt over een geheel digitaal instrumentarium. Ook op de middentunnel bevindt zich een groot beeldscherm. Camera’s doen dienst als zijspiegels. Het beeld dat zij registreren wordt aan weerszijden van het instrumentarium geprojecteerd.

Mitsubishi GT PHEV

Net als de Outlander PHEV is de conceptstudie een stekkerhybride. Op de 25 kWh sterke accu kan men 120 km emissieloos rijden. Daarna neemt een 2,5 liter grote benzinemotor het aandrijfstokje over. Mitsubishi claimt een gecombineerde actieradius van 1.200 km. Volgens de Japanners moeten wij de GT-PHEV daarom als een “ground tourer” zien omdat hij “een uitgestrekt land kan doorkruizen”. De rijhoogte van de SUV past zich dan automatisch aan de snelheid aan.

Mitsubishi GT PHEV

In totaal zijn er 3 elektromotoren aan boord: één voor en twee achter. De laatste exemplaren zijn ieder 61 pk sterk. De elektromotor vóór heeft een vermogen van 123 pk. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt volgens Mitsubishi slechts 26 gram/km.

Mitsubishi GT PHEV

De GT-PHEV is vermoedelijk een voorbode van de volgende generatie Outlander. Van deze SUV neemt de conceptstudie Mitsubishi’s karakteristieke Dynamic Shield front over, maar dan verder aangescherpt. De lamellen in de grille kunnen onder bepaalde omstandigheden worden gesloten.

Reageren is niet mogelijk.