Tesla vraagt aandeelhouders om een blanco cheque

0

Tesla zal voor het eind van dit jaar opnieuw geld moeten ophalen bij investeerders. Niet alleen draait de fabrikant van elektrische auto’s er zelf honderden miljoenen dollars door, ook ligt de geplande overname van Solar City de jonge autobouwer zwaar op de maag.

Er moet dit kwartaal door Tesla 422 miljoen dollar worden betaald aan obligatiehouders. Bovendien heeft het bedrijf nog steeds veel geld nodig om de productie op te voeren en het nieuwe Model 3 verder te ontwikkelen tot verkoopklaar product. Om die redenen is voor eind dit jaar een nieuwe kapitaalinjectie nodig, zo heeft Tesla aan de beurs laten weten. Dat volgt op een aandelenemissie in de afgelopen maanden die 1,7 miljard dollar heeft opgebracht.

Dat Tesla op zwart zaad zit, is het gevolg van de fusie met Solar City: een fabrikant van zonnepanelen die net als Tesla grotendeels in handen is van Elon Musk (op de foto naast een Model X). De topman heeft 2,6 miljard dollar nodig om deze transactie af te ronden. Recent hebben 15 grote investeerders bedankt voor de eer om nieuw geld in Solar City te pompen vanwege de onduidelijkheid rond de fusieplannen. Het bedrijf heeft echter wel nog altijd grote bedragen nodig om overeind te blijven. Solar City heeft inmiddels nog maar 142 miljoen dollar op de bank, terwijl dat vorig jaar rond deze tijd nog 421 miljoen was. Inmiddels hebben Musk zelf en zijn neven Lyndon en Peter Rive die Solar City leiden eigen geld gepompt in het zonnepanelenbedrijf.

Luciano Diana van de Zwitserse vermogensbeheerder Pictet blijft voorlopig weg bij de grootseske plannen van Musk””Musk is wel heel ambitieus en het bedrijf genereert nauwelijks cash. In feite vraagt Tesla aandeelhouders om een blanco cheque”, zegt Diana. Tesla rapporteerde begin deze maand voor het dertiende kwartaal op rij een verlies.

Autopilot van Tesla onder vuur

De Autopilot functie van Tesla, die de laatste tijd zwaar onder vuur lag in verband met ongevallen die het systeem niet heeft kunnen vermijden of kritieke situaties die het niet heeft kunnen identificeren (met een dode tot gevolg), gaat een update krijgen. Musk bevestigt de komst van een nieuwe systeem (dat eventueel geïntegreerd gaat worden in reeds uitgeleverde auto’s). Het betreft een geëvolueerde versie van Autopilot, dat volledig zelfstandig nieuwe situaties zal kunnen inschatten. .

Autopilot kon tot op heden alleen het verkeer volgen en incidenteel een inhaalmanoeuvre uitvoeren. Voortaan kan het systeem ook overweg met op & afritten van autosnelwegen, net als kruispunten. Dit betekent dat Autopilot meer c.q. langere trajecten zelfstandig kan rijden. Daarmee zet Tesla een nieuwe stap op weg naar de volledig zelfrijdende auto.

Falcon Wing van de Tesla Model X

De zogeheten Falcon Wing deuren, hét onderscheidende kenmerk van de Model X, blijft Tesla echter veel kopzorgen bezorgen. Eerder was al duidelijk geworden dat de omhoog scharnierende achterportieren voor complicaties in het productieproces van de elektrische SUV zorgen, maar het blijkt ook extreem lastig om de juiste balans te vinden tussen ‘veiligheid’ en ‘vlot sluiten’. Tesla heeft vorige week een elektronische update aan het deursysteem uitgevoerd, maar die pakt niet helemaal goed uit.

In de praktijk is gebleken dat de sensoren van de Falcon Wing deuren aanvankelijk overgevoelig waren, waardoor het sluiten van de portieren bij het minste of geringste automatisch gestopt werd. Tesla zorgde daarom voor een update met als doel de frustratie bij eigenaren van een Model X over de techniek te verminderen. Maar nu klagen zij dat de veiligheid onvoldoende gewaarborgd wordt: De deuren zouden zich nu rücksichtslos sluiten, ook als er een arm of voet tussen de deur en carrosserie bekneld dreigt te raken. Een eigenaar van een Model X heeft inmiddels e.e.a. vastgelegd op een video op YouTube.

Reageren is niet mogelijk.