Bijna een jaar nadat het dieselschandaal rond autofabrikant Volkswagen aan het rollen kwam, heeft een technicus van het Duitse autoconcern schuld bekend voor samenzwering om de Amerikaanse klanten en overheidsinstanties te bedriegen. Het is de eerste strafrechtelijke aanklacht in de Verenigde Staten in het schandaal rond de sjoemelsoftware van de autobouwer.
Een jaar geleden bleek dat Volkswagen op grote schaal heeft gefraudeerd met uitstootgegevens van dieselauto’s. De fabrikant deed dat door software in te bouwen die een testomgeving herkende. In het laboratorium voldeed de uitstoot (van NOx) zo mooi aan de (strenge Amerikaanse) normen, maar op de openbare weg helemaal niet.
Volkswagen ingenieur voor de rechtbank
De 62-jarige ingenieur James Liang (op de foto in het midden) verscheen vrijdag voor een rechtbank in Detroit en gaf daar toe dat hij betrokken was bij het gesjoemel en dat hij en milieuwetgeving heeft overtreden. De man riskeert maximum 5 jaar cel. Hij was meer dan twee decennia in dienst bij Volkswagen, eerst in Duitsland. In 2008 verhuisde hij naar de Verenigde Staten, 2 jaar nadat de samenzwering volgens de Amerikaanse autoriteiten begon.
Het is niet de enige zaak die Volkswagen het hoofd moet bieden. Hoewel het bedrijf al een miljardenschikking trof met de Amerikaanse overheid, lopen er nog onderzoeken naar individuele werknemers. Daarbij lopen in verschillende Amerikaanse staten afzonderlijke strafzaken tegen Volkswagen. Buiten de Verenigde Staten is Volkswagen evenmin veilig: zo zijn in verschillende landen groepsvorderingen aangespannen door investeerders, dealers en particulieren, onder meer in Duitsland, Zuid-Korea, Australië en ons land.
Het verzoek van de Europese commissie aan Volkswagen om gedupeerde Europese consumenten te compenseren naar aanleiding van de sjoemeldiesel affaire, is door de autofabrikant echter aan de kant geschoven. In Wolfsburg ziet men geen reden voor compensatie, zoals dat wel is gebeurd in de Verenigde Staten, zo laat PR functionares Thomas Steg aan Reuters weten.
De autofabrikant gaat niet in op het verzoek, omdat het bedrijf naar eigen zeggen een technische oplossing heeft gevonden die 50 procent van de gedupeerden gaat helpen. De motoraanpassing wordt betaald door de fabrikant. Volgens Volkswagen is er daarom geen financiële compensatie meer nodig. Dat is een aanvechtbaar standpunt omdat de aangedragen technische oplossingen in sommige gevallen leiden tot een hogere NOx uitstoot.